Čtvrtek, 13. března 2025

Původní návrh normy Euro 7 vyvolal kritiku, nové nařízení není tak přísné

Původní návrh normy Euro 7 vyvolal kritiku, nové nařízení není tak přísné

Výběr informací o emisní normě Euro 7, kterou europoslanci schválili před rokem, 13. března 2024:

- Závazné normy Evropské unie (EU) stanovují limitní hodnoty škodlivin ve výfukových plynech motorových vozidel v gramech na ujetý kilometr. Tyto normy omezují množství oxidu uhelnatého, uhlovodíků, oxidů dusíku a pevných částic a stále se zpřísňují. Normy platné pro osobní automobily a lehká užitková vozidla se označovaly arabskými číslicemi, normy pro nákladní automobily a autobusy se označovaly římskými číslicemi. První normou byla Euro 1, která byla zavedena v červenci 1992 s implementací od ledna 1993.

- Budoucností automobilového průmyslu by se měla stát elektromobilita. Unijní exekutiva chce výrazně podpořit prodej elektromobilů, pro něž by měly členské země budovat více dobíjecích stanic. Státy EU vedené českým předsednictvím se v říjnu 2022 shodly s europoslanci na pravidlech, která od roku 2035 prakticky znemožní prodej nových aut s klasickými spalovacími motory a členské státy EU v březnu 2023 normu definitivně schválily. Proti závazku hlasovalo pouze Polsko a zdržely se Itálie, Rumunsko a Bulharsko. Souhlasu unijních ministrů s dlouho diskutovanými pravidly předcházela dohoda Německa s Evropskou komisí (EK), která zajišťuje možnost dále využívat spalovací motory poháněné výhradně syntetickými palivy. Ta se vyrábějí pomocí zachyceného CO2 a elektřiny z obnovitelných zdrojů. Teoreticky mohou být stoprocentně bez emisí.

- EK minulou středu potvrdila dosavadní cíl, aby nová osobní a lehká užitková auta prodávaná v Evropské unii měla od roku 2035 nulové emise CO2. Zároveň navrhla úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří nebudou emisní cíle plnit. Automobilky by podle návrhu měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Česká vláda však hodlá usilovat o prodloužení tohoto období na pět let.

- EK ještě před zákazem prodeje aut s klasickými spalovacími motory navrhla zavedení nové emisní normy Euro 7, která měla dále zpřísnit současná emisní pravidla. Norma Euro 7 v původní navrhované podobě měla od roku 2025 mimo jiné omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší, a to nejen z výfuků, ale i pneumatik a brzd. Proti podobě normy ale protestovala skupina států, k jejímž lídrům patřila i Česká republika. Ministři EU zodpovědní za konkurenceschopnost nakonec loni v březnu schválili novou podobu emisní normy Euro 7. Emisní limity pro osobní i nákladní auta už nejsou tolik přísné, jako v původním návrhu, a rovněž se podařilo dojednat delší časový rámec zavedení normy.

- Emisní limity výfukových plynů pro osobní automobily ve schválené podobě normy Euro 7 zůstávají na úrovni, kterou v současnosti obsahuje platná emisní norma Euro 6, a to včetně limitů testování. Podle normy Euro 6 platil limit 60 mg NOx/km pro zážehové motory a 80 mg/km pro vznětové motory. Emisní limity pro nákladní automobily jsou sice mírně přísnější (zejména pokud jde o dusíkaté emise), nicméně pro výrobce stále technologicky dosažitelné. V nové normě se významným způsobem povedlo upravit požadavky na fungování takzvaného palubního systému měření emisí (On-Board Monitoring, OBM), což je měření emisí v reálném provozu na palubách vozidel. Používání OBM bylo upraveno, aby nebyla ohrožena bezpečnost provozu. Nově pak norma zavádí opatření ke snížení emisí z pneumatik a brzd. Emise pevných částic, které vznikají otěrem pneumatik o vozovku a brzdových destiček o kotouče, dosud upravovány nebyly. Nová norma stanovuje limit tří mg/km pro čistě elektrická vozidla, sedm mg/km pro většinu spalovacích motorů a hybridní elektrická vozidla a jedenáct mg/km pro velké dodávky.

- U normy Euro 7 se také podařilo dojednat delší časový rámec jejího zavedení. Účinnost emisního nařízení Euro 7 měla podle původního návrhu EK přijít u osobních automobilů už v polovině roku 2025, pro nákladní vozidla o dva roky později. To řada unijních zemí považovala za nereálné. Automobilky si rovněž stěžovaly, že nebudou mít na přípravu změn dostatek času. Kompromis proto původní harmonogram prodloužil. Nyní počítá s tím, že norma vstoupí v účinnost 29. listopadu 2026 pro nové typy vozidel kategorie M1, tedy osobní vozy do 3,5 tuny, které mají nejvýše osm míst k přepravě osob (kromě místa řidiče) a pro nové typy vozidel kategorie N1, tedy nákladní automobily do 3,5 tuny. U nových stávajících modelů kategorie M1 a N1 vstoupí v účinnost 29. listopadu 2027. U nákladních aut kategorií M2, M3, N2, N3 a O2, O3 to bude od 29. května 2028, respektive 29. května 2029.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů