Město musí řešit hlukovou zátěž z dopravy
Návrat hladiny hluku k povolenému limitu by mohla zajistit stavba protihlukových stěn v okolí některých silnic, doplněná výměnou oken v blízkých budovách. Stejného výsledku je možné dosáhnout i snížením rychlosti na městských komunikacích na 30 kilometrů v hodině a zákazem vjezdu pro kamiony a noční autobusové linky. První varianta řešení je ovšem velmi nákladná, druhá z mnoha důvodů nepřijatelná.
Od Krajské hygienické stanice Jihomoravského kraje zatím dostalo město výjimku k nadlimitní míře hluku. Ta ale vyprší koncem roku 2008. Do té doby musí radnice rozhodnout, které z řešení zvolí. Přes svou nákladnost se varianta výměny oken zdá být nejpřijatelnější. Otázkou zůstává, zda bude výměny realizovat přímo město, nebo je zajistí sami majitelé budov s finančním příspěvkem od magistrátu.
Město je zodpovědné za řešení hlučnosti jen v případě městské tramvajové a silniční dopravy. Dálnice, silnice první třídy a železnice jsou v působnosti státu, silnice druhé a třetí třídy spravuje kraj. Oba subjekty vypracovávají vlastní plány snižování dopravní zátěže.
Se snížením hlučnosti na železnici se počítá v rámci přestavby železničního uzlu Brno. Dálnice D1 byla letos vybavena protihlukovými stěnami, které snížily hlučnost zejména v jižní a západní části města. Dále byly vybudovány protihlukové stěny při silnici první třídy R43, které chrání ulici Novoměstskou v Řečkovicích.
Výsledky zprávy předložené odborem dopravy nejsou zatím kompletní, posouzeno bylo doposud 114 místních komunikací z celkových 146. S dokončením analýzy se počítá do poloviny příštího roku.