Tady a teď! To bylo hlavní téma konference společnosti Scania o trvale udržitelné dopravě, která se konala koncem ledna v Bruselu.
Rychlejší přechod k ekologickým vozidlům
Rozhodující političtí činitelé, představitelé zájmových organizací a provozovatelé dopravy se sešli, aby diskutovali o tom, jak může odvětví dopravy čelit výzvám týkajícím se životního prostředí a současně zachovat vysoký stupeň služeb a efektivitu dopravy.
Dopravní komisař Evropské komise Siim Kallas ve své řeči na konferenci zdůraznil potřebu snižování spotřeby energie a využívání jejích "čistších" forem pro dosažení vytčených cílů v boji s klimatickými změnami. Vyzdvihl rovněž důležitost efektivního využívání stávající infrastruktury, vylepšování existujících cest namísto budování nových a odstranění překážek jednotného evropského dopravního trhu.
Skandinávská logistická společnost Bring Frigo, zabývající se přepravou potravin, byla jedním ze zúčastněných provozovatelů dopravy, kteří předestřeli řešení dosažitelné v dohledné době. Společnost je přesvědčena, že do roku 2015 bude schopna snížit svou uhlíkovou stopu o 30 %.
Leif Östling, prezident a výkonný ředitel společnosti Scania, podotkl, že po Evropě jezdí stárnoucí populace těžkých vozidel. V roce 1995 vyhovovalo 90 % všech evropských komerčních vozidel nanejvýš první emisní normě Euro 1. Dnes je to už 15 let, nicméně více než polovina všech komerčních vozidel stále splňuje pouze normy Euro 1 a 2, a to i navzdory existenci normy Euro 5. "Protože obnova populace vozidel postupuje pomalu, je důležitější, abychom plně využili dostupné prostředky ke snížení emisí oxidu uhličitého. To zahrnuje delší kombinace tahačů a návěsů, kvalitnější logistické systémy, alternativní pohonné hmoty a školení řidičů spolu s efektivními podpůrnými systémy," řekl Leif Östling.
Školení řidičů představuje nejrychlejší způsob, jak snížit uhlíkovou stopu dopravy. "Víme, že rozdíl mezi zkušenými a méně zkušenými řidiči může dosahovat až 20 % celkové spotřeby paliva. Pomocí školení řidičů a podpůrných systémů můžeme jednoduše snížit spotřebu o 10 %. Dosažení podobných výsledků prostřednictvím vývoje motorů by nám trvalo přibližně 6 až 7 let," vysvětlil Leif Östling.
V závěrečné debatě se účastníci shodli na tom, že odvětví dopravy musí využít všech prostředků ke snížení emisí CO2. Profesor Michel Savy, ředitel Observatoře dopravní politiky a strategie v Evropě, poznamenal: "Bohužel neexistuje jediné řešení, a proto musíme trpělivě přijímat jedno po druhém."
Martin Lundstedt, výkonný viceprezident společnosti Scania a ředitel prodeje podnikových a licencovaných produktů, vyzval k vytvoření stabilnějšího politického rámce, který by zákazníkům pomohl rozhodnout se, do které technologie a paliv investovat. "Potřebujeme lepší pokyny a dlouhodobě udržitelnou politiku, která zákazníkům umožní udělat investiční rozhodnutí s perspektivou 6 až 9 let."