Čtvrtek, 31. října 2024

Deloitte: Elektromobily se do roku 2020 v Evropě neprosadí

Deloitte: Elektromobily se do roku 2020 v Evropě neprosadí

Elektromobily se v příštích deseti letech v Evropě podle průzkumu společnosti Deloitte masově nerozšíří. Důvodem je malý dojezd, poměrně dlouhá doba dobíjení a zatím vysoká cena. Do roku 2020 si auto na elektrický pohon pořídí kolem jednoho procenta evropských spotřebitelů. Vyplývá to z průzkumu společnosti Deloitte v sedmi evropských zemích.

Více než dvě třetiny respondentů uvedly, že maximální doba, kterou by byly ochotny čekat na dobití baterie, jsou dvě hodiny. Tři čtvrtiny zmínily, že o koupi elektromobilu by uvažovaly, pokud by automobil ujel na jedno nabití alespoň 480 km. V současnosti úplné nabití baterie trvá šest až osm hodin a dojezd je nejčastěji do 200 kilometrů.

"Zájem o automobily s elektrickým pohonem na baterie sice roste, 69 procent evropských respondentů se dnes považuje za možné průkopníky pořízení elektromobilu či je ochotno o něm uvažovat, současná nabídka na trhu však zdaleka nesplňuje očekávání spotřebitelů na délku jízdy, dobu dobíjení a kupní cenu. Z těchto důvodů si podle odhadů elektrický automobil skutečně do roku 2020 pořídí pouze jedno či dvě procenta těchto spotřebitelů," uvedl vedoucí globální skupiny společnosti Deloitte pro automobilový průmysl Craig Giffi.

Celkem 63 procent dotázaných uvedlo, že pořízení automobilu na elektrický pohon by zvažovalo daleko pravděpodobněji, pokud by cena za pohonné hmoty vzrostla na dvě eura (zhruba 49 Kč) za litr. Většina lidí si rovněž myslí, že by elektromobily měly být stejně drahé, případně levnější než auta se spalovacím motorem.

"Na hromadné rozšiřování elektromobilů včetně ČR bude mít značný vliv řada faktorů. Od rostoucí ceny pohonných hmot, modernizace spalovacích motorů až po energetickou připravenost na nutné dobíjení akumulátorů," uvedl partner Deloitte Bronislav Pánek. Dodavatele tradičních pohonných látek podle něj začnou nahrazovat výrobci a distributoři elektrické energie a společnosti provozující dobíjecí stanice. "Očekáváme rovněž rozvoj předplacených služeb spojených s nákupy elektrické energie," dodal. V ČR je v současnosti 159 dobíjecích stanic a asi 100 elektromobilů.

V současnosti představují hybridní vozy a elektromobily globálně pouze nepatrný zlomek automobilů na silnicích. Na rozšíření všech forem ekologických vozů, tedy hybridů či elektromobilů, budou mít podle Deloitte značný vliv vládní politiky. Ty budou v jednotlivých zemích silně ovlivňovat typ technologií zaměřených na modernizaci spalovacích motorů.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů