První rychlonabíjecí stanice pro elektromobily
Na veletrhu Amper 2011 představila svoji první rychlonabíjecí stanici pro stejnosměrné nabíjení elektromobilů firma ABB, přední výrobce technologií pro energetiku a automatizaci. Pro dobíjení osobního elektromobilu stanicí ABB Hermes 1.0 o výkonu 50 kW lze počítat s časem asi 15 minut. Rychlonabíjecí stanice ABB Hermes 1.0 také vyhrála prestižní ocenění Zlatý Ampér 2011, tradičně udělované odbornou porotou za nejpřínosnější exponát veletrhu.
Technologie rychlého stejnosměrného nabíjení, tzv. DC Fast Charging, je integrována do nabíjecí infrastruktury, nikoli do vozidla. Úlohu nabíjecí jednotky zabudované ve vozidle v tomto případě přebírá externí, zpravidla velmi silná nabíjecí stanice o výkonech 50-250 kW. Po připojení nabíjecí stanice k vozidlu přes rozhraní CHAdeMO dojde ke komunikaci mezi externí nabíjecí stanicí a řídicí jednotkou vozidla. Po standardním kontrolním algoritmu (bezpečné spojení s vozidlem, připravenost vozidla a nabíjecí stanice atd.) je vyřazen interní nabíjecí systém vozidla a jeho úlohu přebírá právě externí nabíjecí stanice, která po celou dobu nabíjení neustále spolupracuje s řídicí jednotkou vozidla. Nabíjecí doba se u tohoto způsobu obvykle pohybuje v rozmezí 15-30 minut (s ohledem na aktuální stupeň vybití a jmenovitou kapacitu baterie). Při dobíjení osobního elektromobilu ABB stanicí Hermes 1.0 o výkonu 50 kW lze počítat s časem nabíjení cca 15 minut. Tato hodnota odpovídá nabíjení z 25 % na 80 % kapacity akumulátoru, což je v praxi nejběžnější situace a rozhodně stojí za povšimnutí, že se jedná o dobu srovnatelnou s běžným čerpáním paliv u benzinové pumpy.
Rychlonabíjecí stanice ABB Hermes 1.0 podporuje výhradně certifikovaný standard rychlého stejnosměrného nabíjení CHAdeMO. Lze tedy nabíjet pouze vozidla vybavená tímto standardem. V současnosti se jedná zejména o vozy Citroën ZERO, Peugeot iON, Nissan Leaf, Mitshubishi i-MiEV, Subaru Stella.
Po veletrhu Amper bude následovat také prezentace pro motoristickou veřejnost. Zhruba od poloviny roku by měla být rychlonabíjecí stanice ABB Hermes 1.0 nainstalována v rámci zkušebního provozu v Praze.
"Představení první opravdu rychlonabíjecí stanice pro elektromobily v České republice je pro nás dalším krokem na cestě k efektivnímu využití elektrické energie za současného snížení dopadu našich činností na životní prostředí," uvedla Lucie Jandová, ředitelka PR a marketingové komunikace společnosti ABB, a dodala "E-mobilita je jednou z priorit společnosti ABB pro letošní rok a jsem velmi ráda, že jsme silné partnery našli ve společnostech Citroën a PRE. Společně jsme připravili pilotní projekt, který ověří předpokládané parametry naší rychlonabíjecí stanice, tedy především samotnou rychlost, ale také chování energetické sítě v místě připojení a další údaje, jako je například četnost využití."
Současná dojezdová vzdálenost u komerčně prodávaných elektromobilů se pohybuje reálně kolem 160 km, což je dáno současnou technologií použitých baterií. Technologie 21. století, skýtají v této oblasti velké naděje a je pouze otázkou času, kdy se dosáhne dojezdu, na který jsme zvyklí u současných automobilů se spalovacím motorem. Handicap krátkého dojezdu elektromobilů můžeme zatím částečně zmírnit využitím moderních technologií jejich nabíjení, na které se zaměřuje právě společnost ABB. Jejím cílem je poskytnout uživateli rychlé, bezpečné a pohodlné dobití elektromobilu.