Brněnský Autosalon v letošním roce opět nabídne řadu novinek výrobců vozidel. K nepřehlédnutí budou stále populárnější elektromobily.
Autosalon ve stylu elektro
Sílící hlasy po využívání elektromobilů pro městský i vzdálenější provoz zazní i na jubilejním desátém ročníku Autosalonu, který se bude konat 4. až 9. června na brněnském výstavišti. Nová vozidla na elektrický pohon zde poprvé představí hned několik renomovaných automobilek. Chybět však nebude ani plejáda "klasických" vozů a veteránů. V doprovodném programu čeká premiéra interaktivní "diskusi" odborné veřejnosti s návrháři, vývojáři a výrobci vozidel i dílů.
Elektromobil na 500 kilometrů
Německý Opel představí dlouhá léta oblíbený a nyní opět inovovaný malý vůz Corsa a rovněž modernizovaný model v kategorii SUV Antara. Pod kapotou tohoto sportovně-užitkového auta je umístěn nový, tišší turbodiesel o objemu 2,2 l a výkonu 163 nebo 183 koní. "V kabině není téměř slyšet," tvrdí manažer pro Českou a Slovenskou republiku Martin Hejral. Návštěvníci se mohou těšit také na nový koncept rodinného velkoprostorového vozu Zafira a především plně elektrické Ampery.
V tomto případě automobil využívá po ujetí přibližně 40 až 80 kilometrů pro dobíjení lithium-ionových akumulátorů o výkonu 16 kWh novou technologii - malý palubní spalovací motor o objemu 1,4 l. Zážehová jednotka pohání generátor, který dodává potřebnou energii trakčnímu elektromotoru a dobíjí baterie. Akční rádius tak může podle potřeby přesáhnout 500 kilometrů. "Ampera definuje novou úroveň e-mobility. Žádný jiný elektromobil nenabízí takovou volnost v individuální přepravě jako Opel Ampera," tvrdí Alain Visser, viceprezident automobilky Opel. Ze samotné elektrické sítě trvá dobití elektrického zdroje přibližně čtyři hodiny.
V oblasti designu nese tento pětidvéřový hatchback s pohonem předních kol moderní trendy s dominancí výrazné masky chladiče a tvarovaných koncových světel. Interiér nabízí mj. dotykový monitor v palubní desce. Prodej elektromobilu Ampera má být zahájen na podzim letošního roku nejprve na největších evropských trzích v Německu, ve Francii a v Británii. Prvními fleetovými klienty v České republice budou společnosti zabývající se distribucí energií a ocení nízké provozní náklady na toto opravdu manažerské a referentské vozidlo.
Brzdí a dobíjí
Francouzský Citroën se chystá poprvé českým návštěvníkům předvést svůj elektrický vůz C-Zéro. Elektrický synchronní motor s permanentními magnety poskytuje výkon 49 kW (67 koní) a je napájen z lithium-iontové baterie o kapacitě 16 kWh, která dodává energii nejen pro fungování motoru, ale též klimatizace a topení. Baterie se nabije během šesti hodin pomocí kabelu připojeného k běžné domácí zásuvce o napětí 230 V (16 A). V případě použití zvláštní vnější svorky dodávající jednofázový proud 125 A se čas nabití snižuje na půl hodiny (nabití na 80 procent). Pro snížení těžiště, maximalizaci bezpečnosti v případě nárazu a zachování prostorného interiéru je baterie umístěna pod podlahou.
Palubní desce vévodí digitální ukazatele rychlosti, stavu nabití baterie a informace palubního počítače. Deska zahrnuje též větráky a ovladače audio systému a klimatizace. Na půlkruhovém displeji uprostřed je zobrazena spotřeba energie nebo stav rekuperace kinetické energie. Během zpomalování totiž motor funguje jako generátor, jenž mění kinetickou energii vozu na elektrickou a baterie se opět nabíjí. Ukazatel nabití neustále informuje o spotřebě nebo vyvíjení energie, takže lze podle toho upravit řízení.
Pro vnější vzhled elektrovozu jsou typické plynulé a zaoblené linie, lehce vypouklý oblouk střechy a prosklené plochy. Čelní sklo pokračuje krátkou kapotou sahající k horní části masky chladiče a dokresluje hravý, ale i dynamický tvar. Vůz je přes síť napojen na nouzové a asistenční volání a sériově vybaven zařízením Bluetooth.
Českou premiéru si odbude též sériový Citroën DS4, druhý model prémiové řady DS ve tvaru zvýšeného kupé. Nicméně karoserie je pětidveřová a poskytuje komfort a prostor uvnitř vozu i v zavazadlovém prostoru jako srovnatelný hatchback. DS4 bude disponovat speciálními motory, například benzinovým 1,6 THP, vyladěným na výkon 200 koní. U domácích prodejců by se měl objevit v červnu letošního roku.
Citroën plánuje také přivézt některý ze svých posledních konceptů. Na březnovém ženevském autosalonu upoutal pozornost vystavený koncept Metropolis, vyjadřující vizi značky v oblasti luxusních vozů. Tento majestátní vůz dosahuje délky pěti metrů. Kromě toho vystaví celou modelovou řadu osobních i užitkových vozů. Zájemcům umožní vyzkoušet si všechny modely i novinky v rámci testovacích jízd, a to včetně elektrického C-Zera.
"Zelené" Peugeoty
Elektronovinku chystá na brněnské výstaviště také Peugeot, a to model iOn, který si budou návštěvníci moci rovněž vyzkoušet. Dojezdová vzdálenost vozu s plně nabitými bateriemi je až 130 kilometrů. Stejně jako obdobný Citroën C-Zéro lze akumulátor dobít za šest hodin ze standardní zásuvky nebo využít rychlé nabíjení u speciálních stojanů. Vůz může být vybaven telematickým systémem, který v případě poruchy nebo nehody zprostředkuje nonstop pomoc. Současně umožňuje ve spojení s navigačním přístrojem vyhledat nejbližší veřejně přístupné místo pro nabití baterií nebo nejkratší jízdní trasy.
Peugeot bude též prezentovat další nejnovější "zelené" technologie, například e-HDi. Francouzská automobilka rovněž představí hlavní novinku letošního roku Peugeot 508 a řadu rodinných vozů 5008, 3008, Partner Tepee a další vozy.
Volkswagen sází na sport
"Elektromódě" se vymyká německý Volkswagen, který si do Brna připravil jako hlavní taháky nejsportovnější modely Golf R a Scirocco R. Nadupaný Golf pod kapotou ukrývá dvoulitrový motor TSI turbo, vyladěný na výkon bezmála 200 kW (270 koní). Sprint z nuly na rychlost 100 kilometrů za hodinu zvládne za 5,5 sekundy za pomoci nové generace pohonu všech kol 4MOTION. Sportovní podvozek je snížen o 25 milimetrů, záď opatřena černě se lesknoucím difuzorem a ztmavena jsou i koncová světla s LED technikou, zatímco koncovka výfuku se chromově leskne. Uvnitř vozu imponují sportovní sedadla Kyalami, objednat lze i skořepinová sedadla pro motoristický sport nebo výbavu v kůži. Elegantní design dokresluje trojramenný multifunkční volant i hlavice řadicí páky s koženým potahem a ozdobné prvky Silver Line, hliníkové nástupní lišty a pedály z ušlechtilé oceli. Jeho cena se pohybuje od 950 tisíc korun s manuální převodovkou nebo automatickou převodovkou DSG.
Ve své expozici se VW blýskne též zbrusu novým sedanem Jetta a rodinnými MPV Touran a Sharan. Chybět nemůže ani stále populární Passat, tentokrát s funkcí Easy Open pro bezdotykové otevírání zavazadelníku a rovněž kabriolet Eos či Touareg R line s exkluzivním vzhledem exteriéru i interiéru. V segmentu užitkových vozů Volkswagen ukáže topmodel Multivan Edition nebo obytný model pro volný čas California.
Na českém trhu se dále v průběhu letošního roku objeví inovovaný model s mnoha novými asistenčními systémy, aktuálním designem ve stylu DNA značky Volkswagen a optimalizovanými úspornějšími motory. Milovníci jízdy v otevřeném prostoru se dočkají nového kabrioletu Golf s klasickou plátěnou střechou, která se díky elektrickému pohonu složí za devět sekund. U tuzemských prodejců jsou již také první exempláře kabrioletu Eos. Novinkami mezi užitkovými vozy jsou v první polovině letošního roku nový model Amarok a v druhém pololetí se vše bude točit kolem nového Crafteru.
Budoucnost i zašlé časy
V rámci veletrhu se uskuteční též nový doprovodný program AUTO 2020, který interaktivní formou představí vize výrobců, nové práce návrhářů, designérů a vývojářů. Zájemce seznámí s novinkami bezpečnosti a ekologie v automobilovém průmyslu i v oboru alternativních paliv, navigačních systémů a dalších subdodavatelů, včetně jízdních simulací. Program představí nejen nejnovější technologie, ale také nápady, které byly vinuty, ale z různých důvodů upadly v zapomnění. Návštěvníci budou mít možnost rovněž zhlédnout výstavu prototypů aut.
K vidění však nebudou jenom čerstvé novinky, ale též nadčasová krása historických výtvorů. Na druhém ročníku souběžného prodejního veletrhu historických automobilů, motocyklů, náhradních dílů a renovačních dílen Classic Show Brno od 4. do 5. června 2011 budou vystaveny klasické vozy a rovněž ucelený přehled firem, zboží a služeb pro milovníky veteránů. Novinkou bude Classic Market s nabídkou soukromých ojetých aut a motocyklů. Lahůdkou pak bude noční jízda historických automobilů po Brně a okolí.
AUTOR: Petr Bayer