CNG busy se prosazují už také v Česku
V České republice jezdí (podle údajů ke konci roku 2010) tři stovky autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Ve srovnání s Itálií, Francií či Německem, kde se nacházejí největší flotily CNG autobusů v Evropě, to zatím není mnoho. Nicméně podle Ing. Pavla Pachovského, předsedy představenstva a generálního ředitele vysokomýtské společnosti Iveco Czech Republic, a. s., která má autobusy s tímto alternativním ekologickým pohonem rovněž ve své nabídce, zájem u nás o tato vozidla existuje a dokonce mírným tempem i roste.
Ing. Pavel Pachovský vypočítává městské dopravní podniky, které programově obnovují svůj vozový park a vyměňují v něm staré dieslové autobusy za nová vozidla s pohonem na CNG. Jde o dopravní podniky Karlovy Vary, Pardubice (viz Moderní obec č. 5/2011, str. 9 - pozn. redakce), Jihlava, Liberec, Ústí nad Labem a další. V některých jiných městech zabezpečují městskou hromadnou dopravu soukromí přepravci, kteří rovněž používají CNG autobusy. Mimo jiné jsou to města Prostějov, Havířov, Tábor nebo Kladno.
Z Vysokého Mýta však například jen loni bylo k zákazníkům ve Francii pod značkou Irisbus Iveco odesláno 66 autobusů s pohonem na CNG, dalších 93 do Itálie, 131 do Španělska, 41 na Slovensko atd. V Česku je podle Ing. Pavla Pachovského v sortimentu CNG pohonů největší zájem o městské autobusy délky 10-12 m a kloubové autobusy délky 18 m. >>U těchto autobusů je výhodou, že jsou téměř identické (s výjimkou motoru a tlakových nádrží umístěných na střeše) s autobusy dieslovými, a tím podstatně nezvyšují nároky na technický personál provozovatele. Také jejich výbava odpovídá platným evropským normám, přičemž konkrétní provedení vychází z požadavků zákazníka,<< uzavřel generální ředitel společnosti Iveco Czech Republic.