Snažíme se, aby cyklostezky nebyly drahé
Harri Willberg, finský městský ekolog
Rozhovor
Ekologicky přijatelné projekty potřebují podporu politiků, jasnou vizi i otevřenou spolupráci veřejného a soukromého sektoru, míní finský ekolog, 51letý Harri Wilberg. Od roku 1995 působí jako hlavní ekologický koordinátor na radnici v Tampere, třetím největším finském městě.
Wilberg, specialista na ekologickou legislativu, pobýval krátce v Praze na konferenci Going Green, která se věnovala principům trvale udržitelného rozvoje.
OTÁZKA: HN: Finsko roky obsazuje první místo v anketách o nejlepší evropskou zemi z hlediska ekologie...
Chceme, aby politika šetrná k přírodě byla jednou z finských předností. Ubývá škodlivých emisí, šetříme energii, snižuje se i hladina hluku, snad jedině s výjimkou Helsinek. Snažíme se, aby ekologii zohlednil každý projekt.
OTÁZKA: HN: Často se mluví o tom, že ekologie je částí finské identity...
Pochvaly potěší, ale v Tampere nás zajímají konkrétní projekty. Celková spotřeba energie má v městě klesnout o devět procent v letech 2005 až 2016. Všechna příští rozhodnutí radnice se musí podřídit této vizi.
Snažíme se, aby to bylo co nejvíc patrné i v každodenním životě lidí. Doufáme, že příkladem ekologicky šetrné stavby bude nová sportovní hala za 400 milionů eur, která usiluje o primát ekologicky nejšetrnější stavby na světě.
OTÁZKA: HN: Jak si v Tampere poradíte například s hlučnými náklaďáky?
Každoročně by měly procházet prohlídkami, které jsou zcela v kompetenci policie. Snažíme se zamezit případným nepříznivým dopadům alespoň tím, že je nepouštíme do centra města, vybudovali jsme široké obchvaty.
OTÁZKA: HN: Je snadné půjčit si v Tampere kola s elektrickým pohonem?
Město podle mých informací program pronájmů připravuje, zatím ale ještě nemáme soukromou firmu, která by se nápadu chopila.
OTÁZKA: HN: Kolik zhruba stojí ve Finsku metr cyklostezky? Pražská cyklostezka ve Vysočanech proslula jako evropský unikát, metr stál 50 tisíc korun...
Nejsme snad příliš drazí, záleží i na povrchu, podle mých poradců stojí jeden metr finské cyklostezky v průměru okolo 50 až 100 eur (tedy asi 1200 až 2400 korun). Chceme zlepšit podmínky pro cyklisty i chodce. Nové trasy by měly mít logiku a neměly by být drahé.
OTÁZKA: HN: Jaké priority sleduje vláda?
Plánujeme do roku 2030 o pětinu snížit emise a o pětinu zvýšit podíl obnovitelné energie. Snažíme se rekonstruovat domy tak, aby neunikalo odpadní teplo, co nejvíc využít denní světlo místo zářivek...
OTÁZKA: HN: Co Finy nejvíc trápí?
Máme co zlepšit v městské hromadné dopravě. Také program sdílení aut zatím nefunguje. Především v ranní a odpolední špičce je to i v relativně nepřelidněných finských městech znát.
OTÁZKA: HN: A co nově postavený ruský plynovod Nord Stream?
Je pravda, že vede blízko našich břehů, většina Finů se ale žádných komplikací neobává.
AUTOR: Jiří Sládek
AUTOR-WEB: www.ihned.cz