Zvýšení kapacity letiště přinese jen hluk, stěžuje si starosta
Zvýšení kapacity Letiště Praha přinese veřejnosti pouze hluk a z ekonomických výhod rozšíření letiště o novou vzletovou dráhu bude těžit jen Letiště Praha. Na dnešním veřejném projednání dopadů výstavby paralelní vzletové dráhy na životní prostředí to řekl starosta městské části Lysolaje Petr Hlubuček. Současná kapacita vzletových drah ale podle letiště nestačí poptávce po leteckých službách a výstavba nové ranveje je nutná.
"Výměna oken je naprosto nedostačující a nabídka letiště na poskytnutí klimatizací pobyt na zahradě nenahradí," řekl Hlubuček. Městská část Lysolaje je jedním z území, které budou po vybudování dráhy zatížené hlukem 60 decibelů, což je podle Hlubučka neúnosná míra. Podle zpracovatele dokumentace posudku EIA Tomáše Bajera ale hranice hlučnosti do 60 decibelů pro denní dobu splňuje platný hygienický limit.
Letiště Praha podle náměstka ministra dopravy pro sekci letecké a železniční dopravy Ivo Vykydala obsluhuje zhruba 90 procent všech leteckých pohybů na území Česka a projekt výstavby letové dráhy je projekt zásadního významu, který bude ministerstvo nadále podporovat.
Hlubuček k tomu uvedl, že soustředění leteckého provozu z celého Česka pouze na Letiště Praha a jeho budoucí rozšiřování je z hlediska obtěžování místních obyvatel naprosto chybné.
Podle ředitele pro provoz Letiště Praha Jiřího Pose rozvoj Letiště Praha vyplývá z analýzy potenciálu tuzemských letišť, protože v zemi neexistuje žádné kapacitně podobné letiště. Druhým největším letištěm je letiště v Brně, které v loňském roce odbavilo zhruba 350.000 cestujících, což je řádově méně než pražské letiště.
Kladný posudek dopadů výstavby takzvané paralelní vzletové dráhy na životní prostředí získalo Letiště Praha v polovině května. Dnešní veřejné projednání je další nezbytnou částí vyhodnocování dopadů stavby na životní prostředí. Nyní bude následovat vydání verdiktu ministerstvem životního prostředí, poté přijde na řadu územní a stavební řízení.
Stavba dráhy bude podle mluvčí letiště Michaely Lagronové trvat nejméně dva roky. Původně se s dokončením počítalo v roce 2010. Termín výstavby odsouvala i zdlouhavá jednání s vlastníkem pozemků pod plánovanou ranvejí skupinou Penta a následná administrativní příprava stavby.
Nová dráha v Ruzyni má dlouhodobě řadu kritiků. Protestují proti ní lidé, kteří bydlí v okolí letiště. Nová dráha za téměř devět miliard korun je klíčová pro další rozvoj letiště. Současná hlavní dráha se již blíží hranici své maximální kapacity, která činí 48 vzletů a přistání za hodinu.