Německá Lufthansa zahájí pravidelné domácí lety s biopalivem
Německá letecká společnost Lufthansa zahájí od příštího týdne využívání biopaliv pro letecké motory na pravidelné vnitrostátní lince mezi Hamburkem a Frankfurtem nad Mohanem. Oznámila to dnes tisková mluvčí společnosti. Lufthansa chtěla biopaliva začít pravidelně používat už letos v dubnu, nedostala však příslušná povolení. Obdržela je až před několika dny.
Biopalivo bude používat letadlo typu Airbus A321, pendlující mezi Hamburkem a Frankfurtem čtyřikrát denně. Palivo rostlinného původu bude dostávat zatím jen jeden tryskový motor stroje, a to v poměru 50 procent s klasickým palivem ropného původu.
Letecké biopalivo je vyráběno synteticky z rostlinných olejů. Lufthansa očekává, že nasazení biopaliva jí pomůže během půlročního zkušebního provozu snížit emise oxidu uhlíku o 1500 tun oproti plnému provozu na paliva ropného původu.
"Po ukončení zkušebního provozu, který nám umožní posoudit dlouhodobý vliv biopaliva na tryskový motor, počítáme s dalším šířením užití biopaliv. Zatím však nemůžeme říct, v jakém formě," uvedla mluvčí podle agentury AFP.
Při oznámení projektu loni v listopadu byly jeho náklady odhadnuty na 6,6 milionu eur (asi 160 milionů Kč), z nichž spolková vláda dotovala 2,5 milionu eur (asi 60,5 milionu Kč). Biopalivo, které Lufthanse dodává jistá finská společnost, je asi "třikrát až pětkrát dražší než obvyklý letecký kerosen", cituje AFP odborníka Lufthansy Joachima Buseho.
Koncem června se evropské aerolinky, producenti biopaliva a Evropská komise dohodli na zajištění výroby až dvou milionů tun biopaliva pro letecký průmysl do roku 2020. Chtějí tak snížit znečištění vzduchu ze spalování pohonných hmot. Projektu se mimo jiné zúčastní výrobce letadel Airbus, aerolinky Air France-KLM, British Airways a Lufthansa a výrobce biopaliva Neste Oil.
Letecký průmysl se podle odhadů podílí na globálních emisích oxidu uhličitého, který je podle některých vědců zodpovědný za globální oteplování, zhruba dvěma až čtyřmi procenty a až do ekonomické recese bylo letectví nejrychleji rostoucím znečišťovatelem. Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) chce do roku 2050 snížit emise o polovinu.
Dohoda o biopalivech pro letectví ale přišla v době, kdy se množí hlasy varující, že zelená paliva nejsou opravdu tolik ekologická a přínosná, jak se původně myslelo. Navíc se biopaliva v poslední době stávají terčem kritiky mnoha organizací za to, že se na ně používají potravinářské plodiny nebo se pěstují na místech, kde by mohly být pěstovány potraviny.