Ford rozšiřuje spektrum pohonných jednotek o nový hospodárný tříválec 1.0 EcoBoost, vyvinutý v Evropě. Je to zatím co do počtu válců nejmenší motor v historii Fordu...
Výkonný a úsporný motor přichází
Ford potvrdil skutečnost, že nová generace hybridních modelů, jejíž příchod zahájí v roce 2013 C-Max, bude disponovat novou převodovkou, kterou Ford vyvinul a bude vyrábět zcela ve vlastní režii. Její produkce bude v závodu Van Dyke v severoamerickém Detroitu spuštěna ještě letos, naplno se rozběhne během prvního čtvrtletí roku 2012. Nová převodovka nahradí tu současnou, která se vyrábí v Japonsku a montuje se do severoamerických modelů Ford a Lincoln s hybridním pohonem. Novou hybridní převodovku zkonstruoval Ford zcela ve vlastní režii a ve vlastní režii ji bude také vyrábět. Jedná se o elektronicky řízenou rychlostní skříň s plynule měnitelným převodem (e-CVT), která nabídne oproti stávajícímu řešení lepší dynamiku, vyšší dosažitelnou rychlost v režimu elektrického pohonu a větší akční rádius.
Příchodem nového člena rodiny EcoBoost a nového hybridního agregátu společnost dále posílí svoji nabídku úsporných automobilů. Derrick Kuzak, viceprezident skupiny Ford odpovědný za globální vývoj produktů, vysvětlil, že nový řadový tříválec byl vyvinut v Evropě pro nasazení v celém světě a že se jedná o velmi významný přírůstek do řady motorů Ford EcoBoost. Nový motor se poprvé představí v připravovaném modelu Ford B-Max, který se začne v Evropě prodávat během roku 2012, objeví se však také v mnoha jiných malých modelech značky Ford po celém světě.
Konstruktéři z Technického střediska Ford v britském Duntonu vyvíjeli nový 1.0 EcoBoost jako úhelný kámen ambiciózní řady zážehových motorů EcoBoost. Technicky vyspělý a nevídaně úsporný tříválcový agregát poskytuje stejný výkon jako čtyřválec, přitom se však vyznačuje mnohem nižší spotřebou i emisemi skleníkových plynů. Zkušení vývojáři z Duntonu se zaměřili zejména na zlepšení tepelné účinnosti a snížení vnitřního tření pohyblivých součástí, zejména během zahřívání na pracovní teplotu. Právě tehdy totiž motor produkuje nejvíce CO2 i znečisťujících látek. Nový agregát je osazen mnoha novými technologiemi, z nichž některé se v budoucnu mohou stát nedílnou součástí všech motorů značky Ford.
Joe Bakaj, viceprezident globální konstrukce pohonných jednotek, se nechal slyšet, že nový motor 1,0 l je možná malý svým zdvihovým objemem, ale velký co do technické vyspělosti. "Takovýto tříválec ještě nikdo nevyrobil. Je to jeden z technicky nejvyspělejších a nejúspornějších motorů, jaké jsme kdy zkonstruovali," řekl.
EcoBoost se pyšní několika velmi inovativními technickými řešeními:
- - přesazená kliková hřídel, která snižuje tření;
- - dělená chladicí soustava, umožňující bloku válců zahřát se dříve než hlava válců; rychlejším zahřátím bloku se šetří palivo, zejména v chladném počasí;
- - sběrné potrubí odlité přímo do hlavy válců; tato jednodílná konstrukce je lehčí a snižuje teplotu výfukových plynů, čímž umožňuje motoru pracovat s optimálním poměrem paliva a vzduchu v širším rozsahu otáček;
- - technologie EcoBoost, k nimž patří přeplňování turbodmychadlem, přímé vstřikování paliva a nezávisle proměnné časování sacích i výfukových ventilů (Ti-VCT).
Pro srovnání lze uvést, že nejmladší člen rodiny EcoBoost má přibližně stejný zdvihový objem jako motor cestovního motocyklu. Dosud nikdy nevyráběl Ford automobil s méně než čtyřmi válci.
Nový, jednolitrový motor Fordu s označením EcoBoost se začne osazovat do nového modelu B-Max, který se objeví na trhu v příštím roce.