Zelené preference
Autobusy v tuzemsku budou možná od letošního 1. září platit elektronické mýtné jen podle množství emisí, které vypouštějí do ovzduší. Cílem změny je podpora hromadné osobní dopravy. Vyplývá to z důvodové zprávy návrhu na zavedení nových sazeb mýtného. Zvýhodněním vozidel s čistějšími motory podporuje návrh i obnovu vozového parku, uvedlo ministerstvo dopravy. Návrh prošel připomínkovým řízením a čeká na projednání ve vládě.
Nejekologičtější autobusy splňující normu Euro 5 a vyšší podle návrhu zaplatí za ujetý kilometr 80 haléřů, naopak nejméně ekologické autobusy korunu a 38 haléřů. Na výši mýtného tarifu u autobusů nebude mít vlil počet náprav, druh komunikace a především čas použití komunikace. Nový tarif je odvozený od platných sazeb pro vozidla se dvěma nápravami.
Autobusová doprava je velmi znevýhodněná zavedením vyšších sazeb na páteční odpoledne, řekl mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Nové nařízení by mělo odstranit právě toto znevýhodnění u pravidelné linkové dopravy, která se kvůli jízdnímu řádu nemůže přesunout do méně vytížených časů.
Mýtný systém dosud nedokáže rozlišit autobusy od kamionů a výše mýtného je stanovena pouze podle počtu náprav. Nařízení proto počítá s přeregistrací autobusů, kterých je podle kvalifikovaných odhadů v Česku zhruba 10 tis. a tvoří 2 % z celkového počtu vozidel s palubní jednotkou.