Ekologické imperativy, které vedly automobilový průmysl k výrobě elektromobilů, podnítily obdobný vývoj i v leteckém průmyslu. Skutečně, nemýlíte se - na scénu vstupují elektrická letadla.
Přilétá elektrické letadlo
Koncept plně elektrického dopravního letounu VoltAir vyvinula společnost EADS Innovation Works. Letoun mají pohánět dva ultraúčinné supravodivé elektrické motory napájené lithium-vzduchovými bateriemi.
EADS, mateřská společnost firmy Airbus, už rok provádí lety s ultralehkým elektrickým letounem na bateriový pohon. Na nedávno pořádaném leteckém aerosalonu Paris Air Show společnost představila kluzák se sériovým hybridním motorem i ambiciózní futuristický koncept plně elektrického dopravního letounu poháněného supravodivými motory, který je určen pro přepravu až padesáti pasažérů.
Loni na podzim zase společnost Boeing zveřejnila podrobné informace o projektu financovaném agenturou NASA, který se zabývá možnostmi, jak v komerčním provozu využít pro pohon letounů třídy 737 hybridní bateriové-elektrické/plynové turbíny. O několik měsíců dříve na letecké přehlídce v americké Oshkoshi oznámily společnosti Cessna a Sikorsky, že plánují v průběhu letošního roku podniknout zkušební lety elektricky poháněných demonstrátorů - Cessna se chystá představit lehké letadlo, Sikorsky zase lehkou helikoptéru.
Pozvolný přechod k elektrické dopravě
Podle leteckých odborníků si na opravdu zelenou leteckou dopravu budeme muset z technologických důvodů počkat ještě hodně dlouho. Jedním dechem ale dodávají, že letečtí inženýři již dnes vědí, kudy by cesta k úspěchu mohla vést, a překonání největších překážek není v nedohlednu.
"Příští generace letadel v sobě budou mít stále více a více elektroniky," říká Dále Carlson z vedení sekce vývoje motorových systémů u GE Aviation. Současně však doplňuje: "Klíčovou otázkou budou baterie. Současné baterie, které by dodávaly dostatečné množství elektřiny pro komerční provoz letadel, jsou totiž velice těžké." Kapacita bateriových technologií by se podle Carlsona musela zvýšit "minimálně čtyřnásobně, abychom se mohli přiblížit vytyčenému cíli." Větší elektrická dopravní letadla by potřebovala k pohonu statisíce koňských sil.
Zásadní zvrat
Mnoho vědců si ovšem již nyní dokáže představit, jak přechod na elektrický pohon proběhne. "Půjde o zásadní zvrat, který v příštích 20 až 30 letech změní celé letectví," předpovídá Mark Moore, letecký inženýr a koncepční designér z výzkumného střediska NASA v americkém Langley. K prvním průlomům dojde podle Moora u malých letadel, například u soukromých letadel, která by mohla na některých trasách nahradit auta. Moore očekává, že elektrické letouny bez posádky se nejdříve prosadí ve vojenství, později v civilním provozu a následovat budou ekologičtější komerční dopravní letouny.
Carlson odhaduje, že se v budoucnu budou "pravděpodobně používat hybridní motory kombinující palivové články s turbínami, kdy turbíny budou potřeba pro vzlet a palivové články se budou využívat během letu."
Autor: Steven Ashley
Steven Ashley je redaktorem časopisu Scientific American, pro který píše a rediguje články z oblasti obecné vědy a technologie. Ashley publikuje také v časopisech Popular Science, Technology Review Massachusettského institutu technologie, Physics Today a dalších