Ve světě reklamních předmětů získávají stále větší význam eko a nanotechnologie. V poslední době jsme ve 3D reklamě svědky zajímavého trendu: více vnímatelné hodnoty v menším množství materiálu - až k "inteligentním" výrobkům vylepšeným nanočásticemi.
Dárkovým předmětům vládne nano a eko
Mikro? Nano!
S nanomateriály se to má stejně jako s každým výjimečným vynálezem: dobrý sluha, špatný pán. Tím spíše, když je jejich využití teprve v počátcích. Co je nanomateriál? Částice nebo vlákno o velikosti či průměru do 100 nm, tedy do jedné desetiny mikrometru, který je tisícinou milimetru, jenž si už lze představit.
Historie nanočástic sahá až do starověké Číny a nám bližšího Egypta. V nich bylo jak ke zdobení skla, tak i k léčení některých nemocí užíváno tzv. rozpustné zlato. Mohlo by se tedy zdát, že současné dárkové hygienické ubrousky s nanočásticemi stříbra, které mají silný antibakteriální účinek, jsou výbornou prevencí před nákazami na cestách apod. Vědci ovšem zatím ještě nevědí, jak mohou zapůsobit nanočástice v našem organismu.
"Bezkontaktní" jsou deštníky opatřené různými patentovanými impregnačními vrstvami obsahujícími nanočástice. Co takový pomocník v dešti umí? Být stále suchý, protože voda z jeho povrchu beze stopy vlhkosti odperlí. Žádné sklepávání vody před vstupem do budovy nebo autobusu.
Textil vládne
Od předpony nano se přece jen vrátíme k mikro. Mikrovlákna jsou v textilu, tedy i reklamním, už dlouhé roky naopak evergreenem. Zahájení jejich průmyslové výroby se datuje do počátku 80. let minulého století a materiály jako polyester, polypropylen nebo polyamid jsou základem tzv. funkčního oblečení. Jeho "inteligence" spočívá v prodyšnosti, odvodu vlhkosti od těla, antibakteriálních vlastnostech, odolnosti proti větru, vodě... Kdysi výhradně pro outdoor, dnes pro běžné nošení a všemožné volnočasové aktivity, protože - volný čas a textil trhu v Evropě i USA vládne.
Důležitým materiálovým tématem v reklamním textilu je biobavlna, ale i konopí, bambus či perspektivní celulózové vlákno Tencel. To díky dvojímu termoregulačnímu účinku v létě chladí a v zimě hřeje a jeho mikročástečky se užívají také jako složka v hygienických matracích.
Prodejní objemy stále kvalitnějších výrobků z organické bavlny narůstají o desítky procent ročně. Někteří producenti oděvů s předponou eko prezentují klimatickou neutrálnost svého zboží. To znamená, že produkci uhlíku při výrobě, neboli uhlíkovou stopu, snižují na zlomky běžné průmyslové úrovně.
Bambus má zelenou
Hitem v oblasti nových, k přírodě i uživatelům šetrných materiálů a technologií, je v posledním roce stolní nádobí vyráběné z bambusových vláken. Tento materiál má celou řadu ekologických výhod. Bambus je velmi rychle rostoucí dřevina, kterou lze sklízet již po třech až pěti letech od zasazení. Tím se snižuje tlak na standardní lesní zdroje, které rostou desítky let.
Další předností je tzv. biodegradabilita, tedy, že produkt je vyroben z biologicky odbouratelného materiálu. Veškeré nádobí z bambusu je také testováno na bezpečnost pro styk s potravinami podle evropských norem a dá se umývat v běžných myčkách při použití nižších teplot.
Hi-tech ve službách eko
Předměty z kategorie hi-tech patří na trhu ke stále populárnějším. Významnou skupinou produktů jsou v posledních letech ovšem ty, u nichž je technologie využita ve jménu všudypřítomné mantry "eko". Co třeba hodiny či právě kalkulátor na vodní pohon? Systém je skutečně nabíjen elektrony získávanými z malého zásobníku s vodou a jedno nabití (tedy napuštění z kohoutku) vydrží několik týdnů. Nebo baterka, u které se zatočí po dobu jedné minuty kličkou a svítí až půl hodiny?
Ekologická je i možnost vytištění předmětu na 3D tiskárně, protože zde na rozdíl od obrábění či vyrážení dílů běžnými procesy nedochází k materiálovým ztrátám. Software počítačový model předmětu rozřeže na tenké vrstvy a tiskárna pak jednu po druhé vytiskne na sebe do konečné podoby produktu. I používaný materiál může být ekologický, například vyrobený na bázi kukuřičného škrobu.
AUTOR: Radomír Starý
AUTOR: Gordica Communications