Pražské letiště plánuje od konce srpna snížit hluk i emise
Pražské letiště v Ruzyni plánuje zavedení systému lepší spolupráce mezi dopravci, letištěm, řízením letového provozu a odbavováním cestujících. Systém "Collaborative Decision Making" (CDM) umožní letišti přesně načasovat dobu zážehu motorů startujících letadel, čímž se zkrátí doba pojíždění po letišti a vyčkávání na vzlet. Ušetří se tím množství paliva a rovněž se sníží hluková a emisní zátěž, uvedlo dnes Letiště Praha. Systém plánuje spustit od konce srpna.
"Handlingové společnosti zasílají do centrální provozní databáze očekávané časy ukončení odbavení jednotlivých letadel na odletu, které následně upřesňují. Letištní řídící věž pak podle těchto údajů vypočítává optimální časy spouštění motorů tak, aby letadla pojížděla na dráhu v optimální sekvenci a pokud možno bez zdržení na vyčkávacím místě," uvedlo letiště v tiskové zprávě. Vedle zvýšení plynulosti provozu má mít zavedení systému příznivý vliv i na bezpečnost při pojíždění po přibližovacích drahách.
Systém CDM není v Evropě novinkou. Podle mluvčí letiště Michaely Lagronové je v současnosti využívají letiště v Mnichově, Frankfurtu, Curychu, Paříži, Bruselu či letiště Heathrow v Londýně. Čas odletů se pomocí této metody může v letových špičkách zkrátit až o několik minut. Nejběžnější letadlo na pražském letišti Airbus 320 každou minutu spotřebuje přibližně deset kilogramů leteckého paliva.
Tato metoda není jedinou změnou ve způsobech organizace letů, kterou se v současnosti snaží dopravci a letiště snížit spotřebu leteckého paliva, jehož cena se letos výrazně zvýšila. Od dubna například testuje tuzemský národní dopravce ČSA systém přiblížení na přistání s ustáleným klesáním na místo několika prudkých skokových snižování letové výšky. I tento způsob by měl aerolinkám ročně ušetřit tisíce tun paliva, výrazně snížit emise oxidu uhličitého a hlučnost motorů přistávajících letadel snížit o pět decibelů, uvedla mluvčí ČSA Hana Hejsková.