Jakutsk - Rusko schválilo plánovanou stavbu železničního supertunelu pod Beringovým průlivem za 100 miliard dolarů, který propojí Sibiř s Aljaškou. O obřím projektu se jednalo již několik let, definitivně ruské investory přesvědčila až schůzka, které se zúčastnili zástupci několika ekonomických lídrů světa.
Nový podmořský tunel propojí Sibiř a Aljašku
Tunel mezi severními cípy Asie a Ameriky totiž de facto dokončí železniční trasu napříč kontinenty. V budoucnu tak nic nebrání vytvořit jednolitou vlakovou trať z Londýna do New Yorku.
Podmořský tunel má měřit přes 100 kilometrů, je tedy dvakrát delší než eurotunel pod kanálem La Manche. Hlavním cílem je především zefektivnění obchodních vztahů mezi oběma kontinenty. Firmám má tunel pomoci převézt z pevniny na pevninu 100 milionů tun nákladu ročně a tím zvednout tržby o 11 miliard dolarů. Půjde tak o výrazné zrychlení a zlevnění než v případě lodní přepravy.
Projekt je na stole už od roku 2007, zpozdil se kvůli politice a penězům, ne kvůli složitosti technologie. Definitivně jasno je až po nedávné schůzce lídrů ze Spojených států, Ruska, Číny a Velké Británie v ruském Jakutsku. Právě odtud povede kolem roku 2013 nových 500 km tratí směrem k Beringovu průlivu. Další tisíce kilometrů přibudou do roku 2030, stavba samotného tunelu by poté měla trvat zhruba 15 let.
Schéma tunelu pod Beringovým průlivem