Konkurenti ČSA k nám půjdou na truc, říká šéf letiště Martin Kačur. Vodochody se zavazují, že neodbaví více než 17,5 tisíce letadel ročně.
Letiště Vodochody žádá již potřetí o schválení nového terminálu
Dvakrát vrátili ministerští úředníci Letišti Vodochody žádost o posouzení vlivu stavby nového terminálu na životní prostředí. To ji v pondělí podalo potřetí. A věří, že nové pražské letiště, které by konkurovalo Ruzyni, začne fungovat v roce 2015. O tři roky později, než firma ještě loni plánovala.
"Náš záměr je stejný, jen ho v naší žádosti lépe a podrobněji popisujeme," říká Martin Kačur, šéf letiště patřícího investiční skupině Penta. Podle něj jen došlo ke zbytečným nejasnostem, kdy se kritici výstavby "chytali jedné věty". Věří také, že okolní obce už nebudou dělat politické téma ze záměru vozit na letiště tři miliony cestujících ročně, když obecní volby již proběhly.
"Letadla včetně tryskáčů by létala sedmdesát až sto metrů nad domy našich obyvatel. Pokud by to chtělo letiště řešit, muselo by postavit novou obci, a my z nás Lidice neuděláme," zlobí se Libor Holík, starosta obce Panenské Břežany, která je vzdálená jen stovky metrů od přistávací dráhy.
Právě obce se budou moci opět vyjadřovat k předložené dokumentaci a Vodochody by rády předešly dalším sporům a blokování. Nabídly proto obcím veřejný příslib, že budou dodržovat určitá omezení provozu a za jejich případná porušení zaplatí pokuty. Pokud se tak například zpozdí let ze zahraničí a letoun přistane na letišti po desáté hodině večer, dostanou obce pět tisíc korun. Další pokutu by přitom letiště muselo platit státu za porušení dohodnutých hlukových limitů. Pokud by letadlo ve Vodochodech přistálo po půlnoci, obce - pokud tedy na nabídku letiště přistoupí a založí příslušné sdružení - dostanou padesát tisíc korun.
Ani souhlas ministerstva životního prostředí ale automaticky neznamená zelenou pro výstavbu nového terminálu. Následovat bude územní řízení a stavební řízení. Vodochody jsou navíc po Ruzyni prvním povolovaným větším civilním letištěm v Česku. Ta ostatní získala povolení jako vojenská. "Nese to s sebou řadu problémů. Zákony byly psány na míru Ruzyni a například nemůžeme vytvořit ochranné hlukové pásmo bez určitého provozu, ten ale nemůžeme mít bez ochranného pásma," popisuje Kačur.
Zájem o služby plánovaného letiště mají hlavně nízkonákladové a charterové společnosti. "Kontaktovaly nás i klasické aerolinie, kterým vadí, že ruzyňské letiště podporuje České aerolinie, tedy jejich konkurenci," tvrdí Kačur.
Letiště Vodochody
2015
Cestující měli z letiště odlétat již na konci roku 2012. Schvalování se ale komplikuje a firma počítá se zprovozněním až v roce 2015.
3 mld
korun mají podle očekávání činit náklady na vybudování terminálů a potřebné infrastruktury včetně dálničního sjezdu.
3,5 mil.
cestujících by mělo ročně odbavit vodochodské letiště. Největší poptávka se očekává ze strany nízkonákladových a charterových aerolinek. Zájem ale mají i klasické letecké společnosti.
AUTOR: Roman Šitner
AUTOR-WEB: www.ihned.cz