Letiště Praha-Ruzyně se stalo prvním letištěm na světě, které podporuje vývoj nové technologie, která umožní letadlům používat při pojíždění mezi terminály a vzletovými a přistávacími drahami zabudované elektrické motory. Nový systém WheelTug(R) má dle očekávání snížit emise letadla, spotřebu paliva a úroveň hluku na letištích. Dále má na letištích zvýšit bezpečnost, pravidelnost letů a pohodlí jak pro aerolinky, tak pro cestující.
Letiště Praha snižuje hlučnost a emise prostřednictvím systému Wheel Tug
Letiště Mezinárodní letiště Praha-Ruzyně, vyhlášené jako Nejlepší letiště střední a východní Evropy, se stane prvním představitelem systému WheelTug v Evropě a postaví se tak do čela iniciativy za čistší vzduch, nižší hluk, vyšší palivovou hospodárnost, bezpečnost a provozní ekonomičnost na letištích. Systém WheelTug byl navržen tak, aby umožnil snížení spotřeby paliva a emisí CO2 při pojíždění o 66% a aby došlo ke snížení uhlovodíkových emisí o 75% za jeden letový cyklus.
Dle dohody mezi Letištěm Praha, a. s., provozovatelem pražského letiště, a WheelTug plc, společností vyvíjející systém WheelTug, bude Letiště Praha, a. s. aktivně přispívat podporou vývoje systému WheelTug při jeho testování a certifikaci. Tato podpora bude zahrnovat veškerou potřebnou součinnost, zprostředkování spolupráce mezi společností WheelTug a jinými organizacemi na letišti včetně poskytovatelů služeb pro odbavení letadel a řízení letového provozu. Tým Prague Airport Consulting bude se společností WheelTug zároveň spolupracovat na úpravě stávajících provozních postupů, kontrolních seznamů (checklistů) a provozních řádů s cílem maximálně využít výhod systémů WheelTug v Praze a na jiných letištích.
WheelTug je jedinečným konceptem v pozemním provozu letadel. Tento patentovaný elektrický pohonný systém využívá vysoce výkonné elektrické motory, které budou integrovány do příďových kol letadla a zajistí plnou pohyblivost na zemi bez použití hlavních motorů letadla či tahačů pro provoz na odbavovacích plochách a pojezdových drahách. WheelTug umožní pojíždění letadla s vypnutými hlavními motory z odbavovací plochy na vzletovou dráhu a po přistání od výjezdu z dráhy až k odbavovacímu stání. Výsledná zlepšení hospodárnosti, flexibility, spotřeby paliva, snížení opotřebení motorů a emisí CO2 slibují úspory více než 500,000 USD na letadlo za rok.
WheelTug přinese letištím, leteckým společnostem a cestujícím několik provozních výhod. Jelikož proudové motory letadel nebudou při pojíždění v činnosti, dojde k významnému snížení hluku. Zároveň se letadla budou moci rychleji a bezpečněji pohybovat mezi odbavovací plochou a vzletovými a přistávacími drahami. Nový postup zkrátí čas pobytu letadel na zemi a urychlí provoz letiště. Z pohledu bezpečnosti WheelTug odstraní riziko nasátí cizích předmětů do motorů a eliminuje proud výstupních plynů za motorem, což přinese bezpečnější pracovní podmínky letištnímu pozemnímu personálu. Letištím bude umožněno redukovat bezpečné vzdálenosti za motory a využívat pojezdové dráhy efektivněji.
První systémy se vyvíjejí pro skupinu letadel Boeing 737NG. Certifikaci lze očekávat počátkem roku 2012; systémy pro další typy letadel budou následovat.
ZDROJ: www.prg.aero.cz