Ocenění Volná cesta získala společnost Bohemiakombi
Ocenění Volná cesta za přesun přepravy zboží ze silnice na železnici získala společnost Bohemiakombi. Mezi přihlášenými společnostmi vybírala porota složená ze zástupců vysokých škol a profesních a občanských sdružení zabývajících se dopravou. Výsledky prvního ročníku soutěže dnes novinářům oznámilo ministerstvo dopravy.
"Převod přepravy zboží ze silnic na železnici snižuje negativní dopady nákladní dopravy na život obyvatel," řekl ministr dopravy Pavel Dobeš. Železnice je proti kamionové dopravě ekologičtější, zároveň je méně hlučná a prašná. Právě tato kritéria byla pro ministerstvo rozhodujícím důvodem, proč se rozhodlo touto formou železniční dopravu podpořit.
Kromě vítěze soutěže porota ocenila společnost Schenker a na pomyslném třetím místě z hlediska přínosu kombinované dopravy ocenila společnost Omega servis holding. Německý nákladní dopravce Schenker si kromě druhého místa odnesl i zvláštní cenu ministerstva životního prostředí.
Hodnotícími kritérii byly objem převedeného výkonu ze silnice na železnici, míra obtížnosti a ekonomické náročnosti daného projektu a kvalitativní přínosy, jako je například přesunutí nebezpečných nákladů na železnici či eliminace nadměrných přejezdů kamionů v obcích. Při hodnocení projektů panovala v osmičlenné komisi shoda, uvedl její předseda Jaromír Široký z pardubické univerzity.
Podle šéfa sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martina Špryňara je vítězství společnosti Bohemiakombi, které je společným projektem Česmadu a Českých drah, zejména oceněním pro společnosti, které se nebály přesunout část svého zboží na železnici. Pro další růst kombinované dopravy je ale potřeba vytvářet takzvaná veřejná logistická centra, kde bude možné zboží snadno překládat mezi jednotlivými druhy dopravy, uvedl jednatel společnosti Bohemiakombi Vladimír Fišer. Takovéto centrum v současnosti existuje v Lovosicích, dopravci ale potřebují obdobné centrum i na Moravě.
Ministerstvo dopravy se snaží podpořit přesun nákladní dopravy ze silnic na železnice také například zvyšováním sazeb elektronického mýtného pro nákladní auta. Od počátku letoška se mýtné zvýšilo o čtvrtinu, kamiony tak na dálnicích platí v průměru pět korun za kilometr. Ministerstvo zároveň snížilo ceny nákladním vlakům za využití kolejí.
Společnost Bohemiakombi v Česku působí od roku 1992. Za tu dobu přesunula více než milion zásilek z návěsů kamionů na železniční vagony.