Mezi 1400 a 4000 min-1 se ze čtyřválce TSI bude v nízkých zatíženích stávat dvouválec. Úspora do 1 l/100 km.
Jak dále uspořit palivo? Motor VW 1.4 TSI s vypínáním dvou válců.
VW od počátku příštího roku uvede na trh novou verzi čtyřválcového motoru TSI s vypínáním válců.
S technikou deaktivace válců jsme se v posledních desetiletích setkávali hlavně u velkoobjemových atmosféricky plněných osmiválců. Volkswagen ji ale nasadí do motoru, který patří ke klíčovým reprezentantům pojmu downsizing. Ano, čtyřválec 1,4 TSI bude ve vybraných režimech jízdy fungovat jako dvouválec! Cíl je jediný: další snížení reálné spotřeby paliva.
Podle VW půjde o první přeplňovaný čtyřválec s vypínáním poloviny válců, který se v historii spalovacích motorů objeví. Stane se tak už na počátku roku 2012, kdy by se motor měl začít montovat do prvních vozů.
Protože automobily, které motor 1,4 TSI mohou mít pod kapotou, mají obvykle již teď velmi nízkou kombinovanou spotřebu, úsporu v řádu litrů na 100 km nečekejte. Výrobce konkrétně slibuje, že průměr klesne o 0,4 l/100 km. Pokud vůz dostane navíc stop/start systém, bude kombinovaný průměr nižší o 0,6 l/100 km.K vypínání dvou prostředních válců bude docházet automaticky v oblasti malých a středních zatížení motoru. Nejvyšší úsporu mohou motoristé čekat při rychlostech do 50 km/h, při jízdě na třetí nebo čtvrtý rychlostní stupeň. Z nádrže bude ubývat o 1 l/100 km méně benzinu, než kolik by spotřebovat stejný motor bez vypínání dvou válců.
Motor prý bude schopen plnit emisní normu Euro 6, posádka na jeho tichém chodu bez vibrací údajně nic nepozná.
K vypnutí poloviny válců bude docházet pouze mezi 1400 a 4000 min-1, v situacích, kdy bude motor muset dodávat 25 až 75 Nm hnací síly. V Evropském jízdním cyklu se podobný stav týká asi 70 % jízdní doby. Jakmile řidič šlápne prudce na plynový pedál, válce se samočinně plynule aktivují.
ZDROJ: www.automoto.cz