Magistrát v tichosti vybral firmu, která mu elektromobily dodá. Doprovodná reklamní kampaň vyjde Prahu na 3,5 milionu.
Metropole koupí za miliony roomstery. Jsou na baterky
Praha může začít naplňovat plán, jak se stát moderní metropolí, jejíž úředníci jezdí po městě v elektromobilech. Magistrát totiž během září v tichosti vybral firmu, která mu dodá auta na elektrický pohon. Celkem za pět milionů korun.
"Nabídli jsme tři kusy elektromobilů EVC R3 Electric postavených z vozů Škoda Roomster a italský užitkový vůz Alke ATX 200E, jsme výhradní dovozce této značky do Česka," řekl HN spolumajitel vítězné společnosti EVC Group Martin Jahn (nejedná se o bývalého vicepremiéra a manažera Škody Auto - pozn. red.). V ceně je i několik elektrických kol a skútrů.
Upravené roomstery mají pětačtyřicet koní výkon a na jedno nabití ujedou až 160 kilometrů. Jejich provoz je podstatně levnější než u spalovacích motorů - náklady na ujetí sta kilometrů jsou zhruba 60 korun, navíc odpadá i potřeba měnit olej. Nevýhodou je vysoká pořizovací cena. "Každý se bojí velké počáteční investice," připustil Jahn, že firem nebo úřadů, které by si auta na baterky kupovaly, zatím není mnoho. "Tohle bude dobrá reference i pro zahraničí. Zatím máme roční obrat kolem deseti milionů. Letos jsme prodali jednotky kusů, příští rok počítáme, že to budou desítky," dodal prostějovský podnikatel.
Překopaná zakázka
Kdyby přitom zůstaly zakázce její počáteční parametry, mohla Jahnova firma udat desítku kusů už letos. Projekt Praha - elektromobilní, který vznikl ještě za vlády Pavla Béma (ODS), měl totiž původně mnohem velkorysejší ambice: jeho rozpočet byl pětadvacet milionů korun.
Na jaře však HN upozornily, že vše dostala bez výběrového řízení na starost PR agentura Tili, která sama nemá s elektromobily nic společného. Na to zareagovala nová pražská rada vedená Bohuslavem Svobodou (ODS) tím, že projekt ořezala - z pětadvaceti milionů zbylo deset včetně nákladů na reklamu. Koordinace navíc přešla na magistrátní komisi.
Některé pochybnosti ale přetrvávají. Například to, že cenový odhad zakázky na dodávku aut, jak jej napsali pražští úředníci, je identický s konečnou částkou, kterou nabídla EVC Group - to nesvědčí o velké konkurenci. Do soutěže se totiž přihlásily jen dvě společnosti, takže tlak na nižší cenu byl malý. Podle expertů na státní tendry by se přitom měla řízení s méně než třemi zájemci raději rušit.
Milionová kampaň
Elektromobily ale nejsou jedinou mnohamilionovou položkou projektu, jak by název napovídal.
Na tři a půl milionu vyjde doprovodná propagační kampaň. Za takovou sumu by magistrát mohl dostat například dva plně vybavené elektrické superby.
Vítězná reklamní agentura Kristián už pro Prahu připravila výstavu elektromobilů, spustila speciální profily na Facebooku, Twitteru či videoserveru YouTube, chce pořádat semináře a rozjet klasickou reklamní a PR kampaň.
"Kampaň má poukázat především na problematiku udržitelného rozvoje a možnost využívání alternativních zdrojů energie. Praha vstoupila mezi světové metropole, jako je Paříž, Amsterodam nebo Londýn, které se rozhodly aktivně řešit tuto problematiku," říká Olin Horáček, produktový ředitel firmy Kristián. Jenže třeba za francouzskou metropolí ta česká hodně pokulhává. Pařížská radnice tento týden začala půjčovat šest desítek elektromobilů, které si lidé mohou půjčovat u stojanů stejně jako kola.
Pražská vozítka přitom nejsou určena turistům, ale zaměstnancům magistrátu. A že by se na tom mělo něco měnit, není pravděpodobné. "Letos už neplánujeme další investice do elektromobility, o případné podpoře v dalších letech rozhodne rada na základě vyhodnocení pilotního projektu Praha - elektromobilní," řekla mluvčí Prahy Tereza Krásenská.
Elektromobily v Česku
Škoda ve skluzu
Mladoboleslavská automobilka zatím žádný elektromobil ani hybrid nevyrábí, ale letos začala s produkcí testovací řady upravené Škody Octavia. Do sériové výroby se model Green Line E nejspíš dostane až kolem roku 2014.
Distributoři se snaží
Nabídka elektroaut je sice pořád hodně skromná, navíc jejich pořizovací cena je dost vysoká, distributoři elektrické energie však opatrně začínají budovat první dobíjecí stanice. Své stojany už po republice postavily jak ČEZ, tak E.ON či Pražská energetika. Aktivní je v této oblasti také plynárenský gigant RWE.
Co se dá koupit
Firma EVC Group přestavuje škodovácké modely nebo městská autíčka Smart od Mercedesu. Elektroauto prodává také Citroën, na českých silnicích jsou k zahlédnutí i zcela elektrické nissany či peugeoty. Co se hybridů týče, tedy vozů s elektrickým i spalovacím motorem, nabídka je širší - k dispozici jsou modely od automobilek Honda, Toyota, Lexus, Mercedes či BMW.
AUTOR: Luboš Kreč
AUTOR-WEB: www.ihned.cz