Nákladní Volvo na plyn
Plynový pohon je nyní možné, v Evropě úplně poprvé, použít pro těžší nákladní vozidla a na delší vzdálenosti. Švédská dopravní společnost Götene Kyltransport je jednou z těch, které několik posledních let testovaly nové modely nákladních vozů Volvo poháněné zkapalněným metanem a naftou. Sériová výroba byla zahájena letos v létě.
"Naše zkušenosti s metan-dieselovým pohonem jsou vynikající. Je to bezesporu řešení budoucnosti. Pokud bude cena plynu příznivá, očekávám, že během následujících pěti let budou až 80 % naší flotily tvořit metan-dieselové vozy Volvo," řekl Ulf Johansson, prezident společnosti Götene Kyltransport .
ZELENÁ DOPRAVA MÁ PRIORITU
Letos v srpnu se společnost Volvo Trucks stala prvním výrobcem v Evropě, který zahájil sériovou výrobu metan-dieselových nákladních vozů. Přesně jak tento název naznačuje, jsou vozy Volvo FM poháněny zároveň metanem a naftou. Přestože jde o nový model, prodělala už tato technologie zevrubné testování a vyhodnocení. Společnost Götene Kyltransport, která má 140 zaměstnanců, o své účasti v testovacím programu ani chvíli nepochybovala.
"Vždy se snažíme vše udělat tím nejčistším možným způsobem z hlediska ochrany životního prostředí. To samozřejmě platí také tehdy, když si vybíráme nákladní automobily. Vzhledem k našemu ekologickému zaměření jsme získali řadu nových zákazníků, kteří při pořizování dopravních služeb také dávají přednost ochraně životního prostředí," vysvětluje Ulf Johansson.
ČISTŠÍ POHON
Ve srovnání s konvenčními plynovými motory, v nichž se palivo zažehuje zapalovací svíčkou, nabízí metan-dieselová alternativa o 30 až 40 % vyšší účinnost, což znamená, že spotřeba paliva se sníží až o 25 %.
Nový vůz Volvo FM MethaneDiesel má 13litrový motor s výkonem 460 k a točivým momentem 2300 Nm. Jeho palivo se skládá ze 75 % zkapalněného zemního plynu a zbývající část tvoří nafta, ale tento poměr se může měnit podle toho, jak je vůz používán.
Zkapalněného plynu se do nádrží vejde více, než stlačeného. Díky tomu má metan-dieselový nákladní vůz větší dojezd než tradiční plynový vůz používající zážeh zapalovací svíčkou. Nádrž pojme dostatek plynu pro ujetí vzdálenosti až 500 km při normálním provozu nákladního vozu s celkovou hmotností soupravy 40 t. Nyní je možné používat plynem poháněné nákladní vozy při regionálním rozvozu, s potenciálem používat je i pro dálkovou přepravu.
"Optimálním řešením je pohon bioplynem. Tím se sníží emise CO2 ve srovnání s konvenčním vznětovým motorem až o 70 %. To ale vyžaduje, aby se dostupnost bioplynu zlepšila," říká Mats Franzén, manažer strategie a plánování motorů společnosti Volvo Trucks.
NÁVRATNOST INVESTIC
Nové metan-dieselové nákladní automobily Volvo nabízejí značné výhody také z čistě finančního hlediska. "Je nepochybné, že vyžadují vyšší počáteční investice. Avšak ve většině zemí budou majitelé nákladních vozů moci dosáhnout návratnosti investic, protože cena zemního plynu je obvykle značně nižší než cena nafty," vysvětluje Mats Franzén.
Z technického hlediska nejsou ve srovnání s konvenčními vznětovými motory žádné významnější rozdíly. Hlavní rozdíly jsou ve vstřikovačích plynu, které jsou připevněny na desce mezi plnicím potrubím a hlavou válců. Navíc je zde palivová nádrž podobná termosce, která udržuje zkapalněný plyn při teplotě -140 °C a pod potřebným tlakem. Dalším prvkem, jímž je nákladní vůz vybaven a který byl vyvinut přímo pro metanem poháněné motory, je speciální katalyzátor. Samotná platforma motoru je vznětová a její provozní spolehlivost při pohonu plynem je stejná jako s naftou. To bylo prověřeno i při rozsáhlých provozních testech.
Limitovaná sériová výroba vozů Volvo FM MethaneDiesel proběhla v srpnu. V letošním roce společnost očekává, že ve Švédsku, Velké Británii a Nizozemsku, tedy na trzích nabízejících nejlepší dostupnost zkapalněného plynu, prodá 100 metan-dieselových nákladních automobilů. V roce 2012 chce zvýšit výrobu na 400 nákladních vozů a rozšířit prodej i na další trhy.
VÝZKUM PODPORUJE BUDOUCNOST
Jedním z faktorů, které mají zásadní význam pro rozvoj metan-dieselových nákladních vozů, je rozšíření infrastruktury dodávek plynu a vybudování plynových čerpacích stanic po celé Evropě. Plynové odvětví hledí do budoucnosti s optimismem a předvídá rychlý rozvoj.
"Během pouhých 5 let budou všichni majitelé nákladních vozů ve Švédsku moci jezdit na metan. Ve zbytku Evropy budou "modré koridory", podél nichž bude možné do vozů doplňovat metan, takže ve většině zemí bude možné jezdit na metan," poznamenává Anna Berggrenová, vedoucí útvaru rozvoje trhu společnosti na distribuci plynu Fordonsgas.
DALŠÍ ALTERNATIVNÍ POHONY
Kromě metan-dieselových vozů vyvíjí Volvo Trucks i další alternativní pohony svých vozidel - hybridní pohon použitý ve voze Volvo FE Hybrid, který byl zkonstruován především pro městský rozvážkový provoz a sběr odpadu, a pohon na Bio-DME (dimetyléter), který se vyrábí z biomasy, například z vedlejších produktů papírenského průmyslu.
Na rozdíl od elektrického hybridu jsou nákladní vozy společnosti Volvo FM MethaneDiesel a DME stavěny pro regionální provoz na delší vzdálenosti, čímž jsou mezi plynem poháněnými nákladními vozy unikátní.
Prodej hybridních a metandieselových nákladních vozů začal letos na jaře na vybraných trzích, zatímco bio-DME je palivo příští generace, které v současné době prochází provozními testy.
Přes vynikající výkony nových ekologicky optimalizovaných nákladních vozů ještě zbývá řada věcí k řešení: další potenciál ke zdokonalení má technologie akumulátorů hybridních vozů, pro zkapalněný metanový plyn je nezbytná dokonalejší distribuce s vyšším počtem plnicích stanic a nutná je také implementace velkoobjemové produkce bio-DME.