Ford sází na větrné elektrárny
Závod společnosti Ford na výrobu vznětových motorů v britském Dagenhamu bude od konce letošního srpna za příznivých podmínek využívat jen elektřinu získanou z větrné energie. Stane se tak díky dokončení třetí větrné turbíny, generující elektřinu. Ročně tak sníží emise oxidu uhličitého o 5000 t.
Po spuštění nové výrobní linky, produkující vznětové motory Ford 1.4 a 1.6 Duratorq TDCi, se objem výroby závodu zvýšil. Třetí větrná turbína byla tedy postavena proto, aby spotřebu elektřiny v závodu bylo možno i nadále zajišťovat výhradně díky větrné energii. Umístění na břehu řeky Temže, kde vítr fouká prakticky pořád, je pro využití této šetrné technologie ideální.
Dvě větrné turbíny, které byly doposud v provozu, generují 5,92 mil. kWh ročně. Přidáním třetí turbíny se množství získané energie zvýší na 11,4 mil. kWh, tedy na téměř dvojnásobek. Přípravné práce a stavba základů byly zahájeny v květnu a nyní je třetí větrná turbína už v provozu.
"Od roku 2000 jsme snížili celkovou spotřebu energie o 30 %, emise CO2 v provozech společnosti dokonce o 39 %," uvádí Ken Macfarlane, viceprezident Ford of Europe pro výrobu. "Naše společnost je odhodlána být i nadále příkladem odpovědného přístupu k životnímu prostředí. Důkazem toho jsou jak automobily a pohonné jednotky, které vyrábíme, tak i způsob, jakým je vyrábíme."
Nová větrná turbína je nejnovějším počinem Iniciativy pro zelenou energii společnosti Ford, v níž hraje využití větrné energie významnou roli. Dvě gigantické větrné turbíny, každá o výšce 150 metrů, se koncem roku 2009 roztočily v belgickém Genku a začaly zelenou energií zásobovat tamní výrobní závod společnosti Ford.
Obnovitelné zdroje energie jsou ale využívány i v mnoha jiných provozech Ford of Europe, díky čemuž se společnosti daří dále zmenšovat uhlíkovou stopu. Příkladem jsou technické středisko Fordu v britském Duntonu, výrobní závod a ústředí Ford of Europe v Kolíně nad Rýnem - Niehlu nebo technické středisko v Kolíně nad Rýnem - Merkenichu. Závod na výrobu motorů v Bridgendu ve Walesu zase využívá solární energii.
Richard Douthwaite, manažer společnosti Ford of Europe pro energetickou šetrnost a udržitelný rozvoj, říká: "Snažíme se zmenšovat uhlíkovou stopu všech našich závodů v celé Evropě. Neexistuje ale řešení, které by bylo ideální pro všechny podniky - ke každému z provozů musíme přistupovat individuálně. Jednotlivé závody mají různou dispozici a odlišné možnosti, jak zelenou energii využít. Ve hře jsou externí faktory, jako například vzdušné proudy nebo míra slunečního svitu. Svou odpovědnost k životnímu prostředí bereme vážně a budeme ji brát vážně i nadále."