Autobusy s palivovými články
Tiše jak vánek a zcela bez škodlivin - tak přijíždí autobus budoucnosti do Hamburku. Společnost Hamburger Hochbahn AG pořídila v rámci německého dopravního projektu "NaBuZ demo" (trvale udržitelný systém autobusů budoucnosti - demonstrace) 4 autobusy Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid. Další 3 by pak měly následovat v příštím roce.
"S novými vozidly FuelCELL-Hybrid přebírá Hamburk opět roli průkopníka v této oblasti. Dopravní podnik již při testování autobusů na palivové články předchozí generace nasbíral dobré zkušenosti. Také cestující a řidiči byli nadšeni," řekl při slavnostním předání autobusů Hartmut Schick, ředitel společnosti Daimler Buses.
CITARO FUELCELL-HYBRID
V porovnání s autobusy na palivové články, které byly od roku 2003 testovány v Hamburku, nabízí nové Citaro FuelCELL-Hybrid zásadní novinky - rekuperaci energie s jejím ukládáním do lithium-iontových baterií, výkonné elektromotory s trvalým výkonem 120 kW v nábojích kol, elektrifikované přídavné agregáty a vylepšené palivové články. Ty by měly mít prodlouženou životnost v délce minimálně 6 let nebo 12 tis. provozních hodin. Zásobníky palivových článků nového Citara FuelCELL-Hybrid jsou stejné jako u autobusu Mercedes-Benz třídy B FCELL s pohonem na palivové články, který je již v Hamburku v provozu. Oba zásobníky jsou stejně jako u starších autobusů na palivové články umístěny na střeše vozidla.
Nově zde přibyly lithium-iontové baterie, které například ukládají energii získanou při brzdění. Pomocí proudu z tohoto zásobníku energie může nové Citaro FuelCELL-Hybrid ujet několik kilometrů pouze na bateriový pohon. Celkem vzato odpovídá koncept nového autobusu FuelCELL maximálně autobusům Mercedes-Benz BlueTec Hybrid, které jsou již provozovány na linkách v Hamburku. Tomu poskytuje elektrickou energii ještě dieselgenerátor. U nových autobusů FuelCELL vyrábí naproti tomu proud pro hnací motory palivové články.
Díky zdokonaleným komponentům palivových článků a lithium-iontovým bateriím uspoří nové Citaro FuelCELL-Hybrid ve srovnání s předchozí generací téměř 50 % vodíku. Proto bylo možné snížit počet nádrží ve srovnání s autobusy na palivové články, které byly v Hamburku testovány dříve, z 9 na dnešních 7 s obsahem celkem 35 kg vodíku.
Dosah autobusu na palivové články je přibližně 250 kilometrů. Kromě toho je pohonný systém s palivovým článkem prakticky bezúdržbový a má extrémně dlouhou životnost. Těmito četnými technickými vylepšeními se čistě elektrické autobusy s palivovými články jako výrobcem energie opět o výrazný krok přiblížily ke stavu vývoje, který umožní sériovou výrobu.
PROJEKT NABUZ DEMO
Demonstrace hybridních autobusů Citaro FuelCELL v rámci projektu "NaBuZ demo" bude probíhat v běžném linkovém provozu společnosti Hochbahn. Projekt je součástí programu CEP (Clean Energy Partnership).
Projekt NaBuZ podporuje Národní inovační program (NIP) Spolkového ministerstva dopravy. Program NIP koordinuje NOW GmBH. Dále zde existuje úzká spolupráce s evropským projektem CHIC, v němž je dnes v 5 evropských městech provozováno 26 autobusů na palivové články.
Účastí na demo projektu NaBuZ a projektu CHIC tak společnost navazuje na úspěšné projekty Evropské unie CUTE a HyFLEET:CUTE prováděné v letech 2003 až 2009. Celkem 36 autobusů Mercedes-Benz Citaro poháněných palivovými články druhé generace se maximálně osvědčilo v provozu 12 dopravních podniků na třech kontinentech. S více než 140 tis. provozními hodinami a více než 2,2 mil. ujetých kilometrů prokázaly autobusy vhodnost ekologického pohonu na palivové články pro každodenní praxi.