Evropská ekologická kampaň chce změnit spotřebitelské návyky
Na sociálních sítích a v centru Prahy dnes odstartovala kampaň za efektivnější spotřebu v Evropské unii. Kampaň "Generation Awake" (Probuzená generace) s podtitulem Vaše rozhodnutí mění svět chce evropské spotřebitele přimět k zamyšlení nad každodenním chováním a nákupy. I všední spotřeba totiž rozhoduje o tom, kolik dopadů vznikne, kolik vody a energie bude spotřebováno.
Kampaň dnes v Praze stejně jako před několika dny v Polsku, které unii právě předsedá, spustil evropský komisař pro životní prostředí Janez Potočnik. Na Jungmannově náměstí u toho asistovali tanečníci převlečení za obří nákupní tašky. Na následné tiskové konferenci Potočnik připomenul, že pokud bude lidstvo pokračovat v užívání zdrojů v současném tempu, brzo je vyčerpá. Materiálová spotřeba na hlavu v EU činí 16 tun za rok, ze šesti tun vznikne odpad a polovina z nich skončí na skládkách, konstatoval.
Kampaň má povzbudit obyvatele, aby změnili své chování. V jejím rámci se například dozvědí, že ušetřit peníze a energii lze používáním indukčních vařičů a také třeba vytažením nabíječek od mobilních telefonů ze zásuvek. Další rady pak míří do koupelen, kde často lidé plýtvají vodou, skříní a zásuvek, které někde přetékají nepotřebným módním zbožím.
Klíčové pro efektivnější využívání všech zdrojů je podle evropského "Plánu pro Evropy účinněji využívající zdroje" zmenšovat spotřebu, znovu upotřebit, recyklovat, nahrazovat a šetřit. Vedle spotřebitelů se plán týká také průmyslových odvětví. Ministerstvo životního prostředí nyní tyto principy podle ředitelky odboru Evropské unie a politiky životního prostředí Veroniky Hunt Šafránkové vtěluje do resortní koncepce. Stejně tak by se podle ní měly projevit například i v surovinové koncepci České republiky.