Vyplatí se provoz elektromobilu oproti běžnému vozidlu na benzín či naftu? Jaké jsou rozdíly v údržbě? A jaká je vlastně předpokládaná životnost současných elektromobilů?
Jaké jsou provozní náklady elektromobilu?
O elektromobilech se v současnosti mluví stále častěji. Zásoby ropy jsou omezené, a tak se nabízí myšlenka, jestli to budou právě elektromobily, které nahradí dnešní klasická auta. O existenci elektromobilů tak již téměř každý slyšel, ne každý však nějaký elektromobil na vlastní oči viděl, nebo o jeho provozu něco ví. Elektromobily však již dávno nejsou pouhou hudbou budoucnosti, ve světě jich již jezdí statisíce a jejich provoz se opravdu vyplatí už dnes.
Náklady na údržbu a servis elektromobilu
Jestliže máte zkušenost s provozem běžného auta, dokážete si jistě představit, s jakými náklady je provoz vašeho plechového člena rodiny spojen. Pravidelně měníte olej, palivový filtr, svíčky a nespočet dalších dílů typických pro spalovací motory. U elektromobilu je situace o mnoho jednodušší, protože vozidlo na elektřinu ve svém motoru jednoduše řadu běžných spotřebních komponentů neobsahuje.
Náklady na servis elektromobilu jsou tak výrazně nižší, než je tomu u běžných aut se spalovacími motory. Motor elektromobilu je celkově jednodušší, což jej předurčuje k nižší poruchovosti. Samotný elektromotor má také delší životnost, protože během provozu vozidla není vystavován vysokým tlakům a teplotám. Zároveň se také nemusíte obávat poruch výfukového systému.
Určitým nákladům na servis a údržbu se však ani u elektromobilu nevyhnete. Přezouvání a výměna pneumatik je u elektromobilu nutná stejně jako u běžného auta. Občas je také dobré nechat zkontrolovat rozvody. Brzdy a brzdová kapalina mají sice u elektromobilu výrazně vyšší životnost než u klasického automobilu, postupnému opotřebení těchto součástí však zabránit nelze. Povinnost dostavit se v pravidelných intervalech k technické kontrole platí samozřejmě i pro elektromobily. Z logických důvodů se však neprovádí měření emisí.
Kolik utratíte za "palivo" pro elektromobil
Běžný elektromobil potřebuje k ujetí 100 km asi 12 - 16 kWh elektrické energie. V závislosti na vaší sazbě elektřiny si tak můžete snadno dopočítat, kolik orientačně za ujetí této vzdálenosti zaplatíte.
Z tabulky je na první pohled patrné, že stokilometrový úsek ujedete s elektromobilem několikanásobně levněji. Cena za elektrickou energii uvedená v tabulce je průměrnou cenou elektřiny na území ČR pro rok 2011. Pokud však vaše domácnost odebírá elektrickou energii v dvoutarifní sazbě, cena elektřiny v době nízkého tarifu se bude pohybovat kolem 2 Kč/kWh, čímž se náklady na provoz elektromobilu ještě dále výrazně sníží. Na některých veřejných dobíjecích stanicích se navíc můžete k elektrické energii připojit zcela zdarma. Příkladem mohou být dobíjecí stanice v brněnském nákupním centru Galerie Vaňkovka, nebo v Praze v sídle společnosti Mercedes-Benz na Chodově, které uvedla do provozu energetická společnost E.ON.
Elektromobily jsou řešením pro městskou dopravu i ovzduší.
Jak je to s cenou baterií do elektromobilů?
Jedinou opravdu citlivou součástí elektromobilu jsou jeho baterie. Dříve platilo, že by se baterie neměly příliš vybíjet, ale ani přebíjet. Dnes jsou však baterie elektromobilů vybaveny pojistkou, která nabíjení přeruší při dosažení 100% kapacity baterií. Protože se jedná o nejdražší část celého elektromobilu, je bateriím potřeba věnovat náležitou pozornost a dodržovat výrobcem doporučené postupy při nabíjení.
Baterie v současnosti opravdu tvoří velkou část pořizovací ceny elektromobilu. Po uplynutí jejich životnosti se tedy z ekonomických důvodů zpravidla nevyplatí pořízení nových. Životnost baterií se různí podle typu a je orientačně dána počtem nabíjecích cyklů. Životnost elektromobilů tedy záleží jednak na druhu použité baterie, ale také na intenzitě jeho využívání. Obecně se uvádí životnost asi 10 let.
Vývoj jde ale rychle kupředu a již dnes se předpokládá, že se cena baterií do elektromobilů bude v blízké budoucnosti výrazně snižovat. Důvodem bude jednak zvyšování zájmu o elektromobilitu, ale také technologický rozvoj. Někteří výrobci navíc plánují prodej elektromobilů, do jejichž ceny nebude započtena cena baterií, které bude mít majitel vozu pouze v pronájmu. Takový model prodeje se zvažuje např. u elektromobilu Smart příští generace, který se bude prodávat za cenu dieselové varianty s následnou měsíční platbou za pronájem baterií. Díky tomuto řešení odpadají problémy s životností baterií, protože nejsou majetkem majitele vozidla.
Elektromobil Smart ED je ideálním dopravním prostředkem zejména do městského provozu.
Rozdíly v pojištění mezi elektromobilem a běžným autem
Na elektromobily se vztahuje nejmenší možná sazba povinného ručení, ve většině případů je to varianta pro vozidla s objemem menším než 1000 ccm. Zároveň však nejsou výjimkou různé slevové akce, které elektromobilům cenu povinného ručení ještě dále snižují.
Provozní náklady elektromobilů jsou ve srovnání s klasickými auty několikanásobně nižší. Mnohé testy porovnávající konkrétní modely vozidel dokonce odhalily, že úspora při provozu elektromobilu může být až desetinásobná oproti běžným automobilům. Nižší provozní náklady jsou však v současnosti většinou vykoupeny vyšší cenou elektromobilů. Pokud se však do budoucna dočkáme snížení prodejních cen baterií, a tím i celých vozů, mohly by se elektromobily velice brzy stát široce dostupnou ekologickou alternativou pro osobní dopravu.
Máte otázky? Kontaktujte nás
E.ON Česká republika, s.r.o.
F. A. Gerstnera 2151/6 370 49 České Budějovice
E.ON Zákaznická linka
T 840 111 333
info@eon.cz
www.eon.cz
ZDROJ: www.eon.energieplus.cz