Nový vlak RegioPanter, který vyvinuli a zkonstruovali ve Škodě Transportation, byl první listopadový čtvrtek představen jak zástupcům Českých drah, tak i představitelům krajů. Během let 2012 až 2014 bude dodáno celkem devatenáct těchto souprav pro regionální dopravu, z toho 15 třívozových a 4 dvouvozové do pěti krajů České republiky.
ŠKODA Regio Panter - nová elektrická jednotka
Nové elektrické jednopodlažní jednotky se vyrábí ve třech variantách: dvouvozová dvousystémová, třívozová dvousystémová a třívozová stejnosměrná. Vývoj těchto vozů znamenal přes 200 tisíc konstrukčních hodin a podílelo se na něm několik desítek vývojářů ze skupiny Škoda Transportation. Soupravy budou moci jezdit maximální rychlostí až 160 km/h. "RegioPanter je symbolem moderní železniční dopravy třetího tisíciletí. Jedná se o nový koncept, který však navazuje na dlouholetou výrobu elektrických jednotek, které vozí cestující nejen v ČR, ale i na Slovensku nebo v Litvě," říká Josef Bernard, generální ředitel Škody Transportation.
"Veškeré technologické zařízení je umístěno na střeše vozidla, chybí tedy klasická strojovna. Tímto řešením je v maximální míře interiér vozidla využit pro cestující," dodává k technické stránce Jiří Paruza, ředitel Škody Vagonka
"Plníme svůj slib a pokračujeme v modernizaci vozidlového parku na regionálních tratích. Cestující v pěti krajích České republiky budou mít k dispozici moderní klimatizované jednotky, které díky svým technickým parametrům včetně vysokého výkonu a zrychlení, umožní zkrácení jízdní doby. Dvuosystémové řešení navíc dovolí provoz na obou hlavních trakčních soustavách, kterými jsou naše tratě vybaveny. To přispívá k flexibilnímu využití souprav v České republice. RegioPantery budou jezdit na tratích v Jihočeském, Ústeckém, Olomouckém, Pardubickém a Královéhradeckém kraji, kde jsou v současné době nasazovány klasické soupravy tažené lokomotivou nebo staré pantografy řady 460," upřesnil generální ředitel Českých drah. Celková hodnota kontraktu je 2 511 mil. Kč. Nákup všech souprav je spolufinancován Regionálními operačními programy EU ve výši až 40 %.
Cestování RegioPanterem bude velmi pohodlné. Vlak je nízkopodlažní, což ulehčí nástup nejen osobám se sníženou pohyblivostí především vozíčkářům a seniorům, ale i maminkám s dětmi. Ty navíc uvítají na toaletách umístěný sklápěcí přebalovací pult. Pro vozíčkáře je připravena nástupní plošina, nevidomí mají k dispozici speciální zařízení pro usnadnění orientace při nástupu. V 1. třídě zvyšují komfort polohovatelná sedadla se zvětšeným prostorem pro nohy a zásuvky pro PC připojení Interiér 2. třídy je koncipován jako otevřený a snadno průchozí. Celý vlak je klimatizovaný a k dispozici je kompletní zařízení pro WiFi připojení. Samozřejmostí je moderní akustický a vizuální informační systém.
RegioPanter bude jezdit na regionálních tratích v Jihočeském, Královehradeckém, Pardubickém, Olomouckém a Ústeckém kraji. Prvních pět souprav bude dodáno v průběhu roku 2012, další budou předávány postupně až do roku 2014.
Místa plánovaného provozu nových souprav
Ústecký kraj - 7 jednotek, třívozové, napájení 3 kV ss:
- Litvínov - Ústí nad Labem;
- Kadaň - Most - Ústí nad Labem - Děčín;
Pardubický a Královéhradecký kraj - 5 jednotek, třívozové, napájení 3 kV ss;
- Pardubice - Hradec Králové - Jaroměř;
Olomoucký kraj - 3 jednotky, třívozové, napájení 3 kV ss a 25 kV 50 Hz;
- Šumperk - Zábřeh na Moravě;
- Olomouc - Prostějov - Nezamyslice;
Jihočeský kraj - 4 jednotky, dvouvozové, napájení 3 kV ss a 25 kV 50 Hz;
- Strakonice - České Budějovice - České Velenice
- Foto na:http://technet.idnes.cz/foto.aspx?c=A111102_225035_tec_reportaze_rja
ZDROJ: www.skoda.cz