Oprava D1 s pomocí RoLa
S blížící se generální rekonstrukcí naší nejvytíženější dálnice D1 se množí úvahy, jak odvrátit či zmírnit dopravní komplikace, které nutně tuto akci budou provázet. Jednou z úvah je i využití kombinované dopravy, tzn. převoz celých kamionů nebo pouze jejich návěsů po železnici.
Česmad Bohemia jakožto spoluvlastník tuzemského operátora kombinované dopravy Bohemiakombi má s oběma způsoby tohoto typu dopravy bohaté zkušenosti. Nasazení vlakových souprav paralelně s rekonstruovanou dálnicí D1 je teoreticky možné, přináší však řadu těžko řešitelných úskalí. Především v naší republice nejsou v současné době vlakové soupravy na převoz kamionů nebo jejich návěsů k dispozici. Odhlédneme-li od finanční náročnosti na jejich pořízení, jejich dodací lhůta by i při okamžitém objednání byla nejdříve v polovině roku 2013. Přestože profil trati by průjezd vlaků kombinované dopravy umožňoval, je zde slabé místo v nedostatečné kapacitě překladišť umožňujících naložení kamionů na vlak, a to na obou stranách.
I kdyby se hypoteticky během následujících let podařilo všechny nastíněné problémy vyřešit a Česká republika by masivně do tohoto projektu zainvestovala, je třeba si uvědomit, že i nasazení 5 vlakový souprav by denně znamenalo převoz 100 - 200 kamionů. Při současné intenzitě dopravy, která podle loňského měření ŘSD představuje například na Vysočině 10 000 těžkých nákladních vozidel denně a v Praze na Spořilově dokonce téměř dvakrát tolik, by kombinovaná doprava odvedla z D1 pouhé 1 - 2 procenta kamionů.
Přestože projekt nasazení kombinované dopravy na pomoc při rekonstrukci D1 má naši podporu, musíme veřejnost i politiky předem upozornit, že v žádném případě dopravní problémy při plánované rekonstrukci nevyřeší. Jedinou cestou je promyšlená organizace uzavírek, kdy osobní vozidla využijí objízdných tras a proud velkých vozidel zůstane na dálnici, aby nedevastoval a neblokoval objízdné komunikace.
Zdroj: www.eulog.cz