Neděle, 24. listopadu 2024

CNG - palivo budoucnosti

Výdaje za energie a provoz vozového parku představují pro podnikatele velkou část nákladů. Z tohoto pohledu se tedy určitě vyplatí hledat řešení, která povedou ke znatelným úsporám. Jednou z nich je využití stlačeného zemního plynu (CNG) v dopravě.

CNG - palivo budoucnosti

CNG je považován za efektivní náhradu tradičních motorových paliv, která snižuje provozní náklady jednotlivých vozů i celého vozového parku, a to až o polovinu. Navíc je šetrnější k životnímu prostředí.

Statistiky totiž ukazují, že motory spalující zemní plyn způsobují až o 25 % méně emisí CO<sub>2</sub> než motory spalující benzin, a až o neuvěřitelných 95 % méně ve srovnání s naftovými motory. Navíc produkují jen zanedbatelné množství jemného prachu.

Hlediska ekonomiky

Ekonomické výhody CNG jsou patrné na první pohled. Cena stlačeného zemního plynu se v České republice pohybuje okolo 17 Kč za m<sup>3</sup>, takže na 100 km v případě vozidla s průměrnou spotřebou 7 m<sup>3</sup>/100 km připadají náklady ve výši 119 Kč, tedy 1,19 Kč na jeden kilometr. Podnikatelé mohou ušetřit nemalé prostředky za pohonné hmoty s dobrým vědomím toho, že tak činí v souladu s ochranou životního prostředí.

Nejde ovšem jen o úspory paliva. Studie společnosti Arval vypovídá, že lze ušetřit i na dalších faktorech ovlivňujících celkové náklady na užívání vozu TCO. Ze srovnání TCO automobilů v provedení CNG a TDI (tedy diesel) vyplývá, že významné úspory lze očekávat také v servisních nákladech a v daňové oblasti. Na vozy s CNG pohonem a s největší povolenou hmotností do 12 tun není od roku 2009 uplatňována silniční daň.

Spotřební daň není na stlačený zemní plyn zatím vůbec uplatňována, ale ani její zavedení ve výši 34,20 Kč/MWh spalného tepla (odpovídá přibližně 0,36 Kč/m<sup>3</sup>) od ledna příštího roku a plánované postupné zvyšování až na 264,80 Kč/MWh spalného tepla (cca 2,80 Kč/m<sup>3</sup>) v příštích letech výhodnost tohoto paliva nezvrátí.

Pro srovnání: na benzin je uplatňována daň ve výši 12,84 Kč/l, na naftu 10,95 Kč/l. Litr benzinu přitom zhruba odpovídá 1 m<sup>3</sup> a litr nafty odpovídá 1,2 m<sup>3</sup> CNG.

Další možnosti úspor přicházejí ve formě zajímavých nabídek výrobců automobilů a distributorů plynu. S jejich pomocí bývá atraktivně kompenzována jinak doposud vyšší pořizovací cena vozidel konstruovaných na CNG.

Pro a proti

Provozování CNG vozidel s sebou nese také dvě nevýhody: řidší síť čerpacích stanic a omezení parkování v podzemních garážích. První z omezení se snaží E.ON, ale i další společnosti eliminovat rozšiřováním sítě čerpacích stanic, druhé se daří postupně překonávat díky nové legislativě a postupné úpravě uzavřených stání v souladu s platnými bezpečnostními předpisy.

Protiváhou těmto omezením jsou vedle ekologických a ekonomických hledisek také zvětšený akční rádius díky dvěma nádržím (CNG + benzin).

Tip manažera

Hledání energetických řešení, která vedou ke snižování uhlíkové stopy a v konečném důsledku ke snižování energetické náročnosti, jsou nedílnou součástí environmentální politiky našeho koncernu. Aktuální téma alternativních řešení pro mobilitu nemůže tedy v tomto výčtu opatření chybět. Naší snahou je být zákazníkům partnerem pro energeticky úsporná řešení a efektivní využívání energetických zdrojů.

E.ON spolupracuje v oblasti efektivního využívání alternativních paliv v dopravě s automobilkou Mercedes Benz a nabízí svým zákazníkům chytrá řešení pro mobilitu. Na podzim loňského roku byl představen na českém trhu zcela ojedinělý produkt - E.ON CNG balíček pro zákazníky ze segmentu domácnosti, sestávající z osobního vozu Mercedes Benz B 180 NGT (s pohonem na CNG) s akční slevou 5 % z pořizovací ceny, k tomu domácí plnička na stlačený zemní plyn za 1 Kč a smlouva na dodávku plynu od E.ON s výhodnou cenou plynu garantovanou na 1 rok.

S ohledem na pozitivní ohlasy od našich zákazníků nyní existují podobné balíčky také pro podnikatele. Zákazníci ze segmentu malých a středních podniků mohou v současné době využít např. nabídku užitkového vozu Mercedes Benz Sprinter s pohonem na CNG.

Jiří Šimek
místopředseda představenstva společnosti E.ON Energie

ZDROJ: Energetika

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů