Automobilky: EK by při snižování hluku aut měla začít u silnic
Evropská komise by se ve snaze o snižování hluku osobních i nákladních aut měla zaměřit na kvalitu povrchu evropských silnic a na vyřazování starších vozů. Zvažované snížení povoleného hlukového limitu pro nová vozidla bude pro výrobce jednoznačně znamenat zvýšení nákladů. ČTK to řekl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
Evropská komise chce podle tisku postupně snížit povolené hlukové limity pro osobní automobily ze současných 74 až na 68 decibelů, u nejtěžších nákladních aut by to mělo být 78 decibelů. Návrhy v tomto směru by měla představit ještě během listopadu.
"Hluk osobních automobilů jako takový není dle mého názoru tím hlavním problémem. Ten spočívá zejména ve stavu vozovky. To co je nejvíce slyšet, je právě hluk vyvolaný stykem vozovky a pneumatik při jízdě. I při použití moderních pneumatik s nízkou hlučností zůstává pro hlukové emise rozhodující povrch vozovky," uvedl Šípek. Podobný názor mají silniční dopravci.
Návrh se také podle Šípka vůbec nezabývá staršími vozy, které mají hlučnost vyšší než nová auta. Jejich vyřazení z provozu by přineslo téměř okamžité efekty ve snížení hluku daných provozem automobilů v podstatě bez velkých finančních nároků. "Už v roce 2000 platilo, že 24 kamionů vyrobených v té době vyprodukuje stejný hluk, jako jediné vozidlo z roku 1970," uvedl mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix.
Podle Felixe vzbuzuje největší obavy záměr v tom, že se jedná o rozhodnutí od stolu, které může být ve značném rozporu s realitou. "Po zkušenostech s jinými takovými kroky, jako bylo zvýšení povinně přidávané biosložky do benzinu a nafty nebo zvýšení podílů elektřiny z obnovitelných zdrojů, se obáváme, aby i toto opatření nepřineslo pouze lukrativní podnikatelské příležitosti pro úzký okruh subjektů a zvýšení životních nákladů pro celý zbytek obyvatel unie a další její snížení konkurenceschopnosti proti vůdčím světovým ekonomikám," uzavřel.