Čtvrtek, 31. října 2024

Co vzniká při tření pneumatiky vozidla o vozovku?

Co vzniká při tření pneumatiky vozidla o vozovku?

Obrovský nárůst automobilové dopravy je příčinou zvýšených koncentrací emisí z výfuků v našem ovzduší. Kromě toho je naše okolí znečištěno prachem, který vzniká rovněž provozem automobilů. Jde o jemný prach vznikající otěrem pneumatik o vozovku, prach z povrchu vozovek vzniklý vířením za autem, při brždění se otírají brzdová obložení, brzdové bubny, kotouče a brzdové destičky. Do našeho okolí se tak z automobilového provozu dostává velké množství velmi malých prachových částic a nebezpečných plynů.

Při samotném provozování pneumatik dochází vlivem opotřebování ke zmenšení hmotnosti pneumatiky až o 1,5 kg během její životnosti. Nevhodným rozjížděním a příliš prudkým bržděním dochází ke zvýšenému otěru pneumatiky o vozovku a vzniku charakteristických rozjezdových, smykových či brzdných stop (podle čeho by také policisté změřili brzdnou dráhu při nehodě?). To ale není všechno, převážná většina ztracené hmotnosti pneumatiky (ojetí) se otíráním přeměňuje do formy prachových částic o různé velikosti. S rostoucí rychlostí vozidla vzniká z pneumatik více částic a rychlost vozidla ovlivňuje též velikostní rozložení těchto částic.
Bylo zjištěno, že při ujetí 1 km dochází k otěru asi 100 mg pneumatiky u osobních automobilů, 50 mg u motocyklů, 200 až 700 mg u tahačů, autobusů a těžkých nákladních automobilů a více než 1400 mg u kamionů.

Složení pneumatiky napovídá, jaké mikroskopické částice látek jsou pak v ovzduší obsaženy. Pneumatika je složena ze 40 % z přírodní pryže, 30 % butadien-styrenového kaučuku, 20 % butadienového kaučuku, 10 % butylkaučuku a halogenovaného butylkaučuku a 1 % zinku. Obsahuje i další kovy: arzén 0,8 mg/kg, hliník 81 - 420 mg/kg, kadmium 0,28- 5 mg/kg, kobalt 0,9 - 25 mg/kg, chróm 0,4 - 10 mg/kg, nikl 1-50 mg/kg, olovo 1 - 160 mg/kg. Velký obsah zinku(až 10 000 mg/kg) v pneumatice (ve formě ZnO či ZnS) slouží k využití zinku jako snadného stopovače otěrů pneumatik. V pneumatikách se nachází i aromatický uhlovodík (benzo(a)pyren), který je karcinogenní a jehož koncentrace je v mikročásticích z pneumatik až 4 mg/kg.
Provozem automobilů dochází k obrušování a otěru brzdových destiček, brzdových kotoučů a brzdových bubnů. Brzdové obložení na 1 km je při otěru u osobních automobilů 10 až 20 mg u menších nákladních automobilů kolem 30 mg, pro těžké nákladní automobily asi 50 až 80 mg.
Tyto částice jsou zejména velmi nebezpečné pro své extrémně malé rozměry. Mikročástice pod 10 mikrometrů snadno pronikají do našich dýchacích cest a částice pod 2,5 mikrometru se snadno dostanou až do plicních sklípků, kde se mohou velmi snadno vstřebávat do krevního oběhu. Z pneumatik je od 10 až do 60% z celkového počtu vzniklých částic pod 10 mikrometrů. Tyto mikročástice pod 10 mikrometrů skládají ze 70 % z částic o velikosti pod 2,5 mikrometru, 10 % částic je pod 1 mikrometr a dokonce 8 % částic je menších než 100 nanometrů.
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů