Čínský tah ve prospěch železnice
Nedávno pronikly do médií zprávy, že Čína uvažuje o stavbě železnice z Pekingu do Londýna. Přední odborník na železniční dopravu prof. Ing. Petr Moos, CSc., k této otázce říká:
Čína je země, jež není "oslněna" dálnicemi. Evropa, i ČR, má vryto pod kůží, že 90 % přeprav jede po silnici, a železnici bere jako ekologický doplněk s historickým podtextem.
Je však třeba vnímat, že bude-li panevropský systém železnice dobře integrovaný, plně interoperabilní, liberální, a ke všemu tržně prosperující, zaujme v Evropě důležité místo. Tím svou úrovní přispěje nejen v osobní, ale i v nákladní dopravě k vyšší kvalitě života lidí na této planetě.
Čína nám může pomoci právě vizí nezatíženou silniční dopravou. Železnice je pro ni fenoménem majícím obrovský kredit a sílu. Úmysl země lze tudíž chápat jako přímý marketingový tah pro železnici jako takovou, jenž může být i stimulem pro Evropu, aby brala železnici jako moderní formu dopravy. A to je významný impulz v její prospěch.