Elektrododávka s jménem mimozemšťana: Volkswagen eT!
Výzkumné oddělení koncernu Volkswagen vytvořilo společně se společností Deutsche Post a vysokou školou výtvarných umění v Braunschweigu projekt zaměřený na problematiku budoucí přepravy a mobility. Tyto výzkumné práce vyústily v koncepční vozidlo eT! pro doručovací a logistické služby.
"Studie eT! je čistě elektricky poháněným dodávkovým vozem, který důsledně zavádí elektrickou mobilitu do segmentu užitkových vozů," říká Rudolf Krebs, zmocněnec koncernu Volkswagen AG pro elektrický pohon. Studie eT! by měla být podle jeho slov základem inovativní koncepce logistiky budoucnosti.
Studie eT! má čistě elektrický pohon, takže se pohybuje v centrech měst s nulovými emisemi. Uložení elektromotorů do nábojů kol zároveň propůjčuje vozu maximální obratnost při optimálním využití prostoru v interiéru vozidla. Rudolf Kerbs nicméně upozorňuje, že se nejedná o vozidlo, které by mělo být v dohledné době k dispozici. "Již dnes však musíme přemýšlet nad tím, jak by mohl od druhé poloviny tohoto desetiletí vypadat svět lehkých užitkových vozidel z hlediska elektrického pohonu."
Aby byla služba poštovních doručovatelů a řidičů kurýrních vozidel v budoucnosti snazší a bezpečnější a aby byla optimalizována logistika doručování a zkrácena doba doručování, může být eT! v určitých situacích provozován poloautomaticky. Vůz přitom následuje doručovatele od domu k domu (funkce "Follow me") nebo na povel přijede k doručovateli ("Come to me") bez řidiče! Alternativně může řidič ovládat vůz prostřednictvím zařízení "Drive Stick" z rychle dosažitelné strany spolujezdce vybavené stojacím sedadlem. Na průchozí straně spolujezdce jsou proto dvoustupňově elektricky ovládané posuvné dveře, které umožňují extrémně rychlé nastupování do vozidla a rovněž rychlý přístup k poštovním zásilkám. Zbytečné obíhání vozidla tak patří minulosti.
Vedoucí výzkumu koncernu Volkswagen Jürgen Leohold k tomu říká: "Provedli jsme podrobné analýzy procesů a potřeb zákazníků a na jejich základě jsme odvodili, jakým směrem se bude segment doručovacích a kurýrních vozidel v dlouhodobém horizontu vyvíjet. Náš výzkum jsme přitom zaměřili především na provoz s nulovými emisemi, na přizpůsobení vozidla stísněnému prostoru v městských centrech, na realizaci částečně automatizovaných jízdních funkcí, které smysluplně podporují a zjednodušují pracovní procesy, a na integraci nových komunikačních technologií. A navíc jsme si ještě předsevzali, že navrhneme užitkový vůz, který bude vyvolávat velké emoce. Abychom uvedených cílů dosáhli, nehleděli jsme pouze z minulosti do budoucnosti, ale realizovali jsme tento koncept také z perspektivy budoucnosti dalším zdokonalením dnes dostupných technologií." Výzkumné vozidlo bude nyní podrobeno zkouškám a dále analyzováno.
Zdroj: www.ifleet.cz