Evropská komise chce tišší automobily
Evropské komisi nedávají automobily spát a po řadě opatření nyní zvažuje také snížení povoleného hlukového limitu pro osobní i nákladní automobily. U osobních aut by měla povolená hranice nejprve poklesnout ze stávajících 74 decibelů na 70 decibelů a poté na 68 decibelů, což je velmi výrazný pokles povolené hladiny hlučnosti vozidel, neboť decibel je logaritmickou poměrovou jednotkou. U nákladních automobilů by měla jejich povolená hlučnost poklesnout nejprve na 80 decibelů a následně na 78 decibelů.
Hlučnost vozidla se skládá z hluku pracujícího motoru a výfukové soustavy, aerodynamického hluku a hluku pneumatik. V každém režimu jízdy se poměr těchto složek mění. U stojícího vozidla mají hluk pneumatik a aerodynamický hluk nulovou hodnotu, při jízdě v dálničním režimu mohou být výrazně vyšší než hluk motoru. Měření hlučnosti se provádí podle normy ČSN 30 0512, která odpovídá předpisu EHK - OSN č. 9, který byl naposledy upravován v roce 1996. Samotné měření probíhá na dvacetimetrovém úseku do kterého vozidlo najíždí se zařazeným třetím rychlostním stupněm (u více než čtyřstupňových převodovek) ustálenou rychlostí 50 km/h a na začátku měřeného úseku akceleruje plným sešlápnutím plynu. Toto měření tedy nepostihuje například hlučnost pneumatik či aerodynamický hluk ve vysokých rychlostech. Je spíše relevantní pro městský provoz. Hlučnost vozidel navíc výrazně ovlivňuje jejich technický stav a použité pneumatiky.
Pro automobilky bude výrazné snížení hlučnosti vozidel znamenat další investice poté, co investovaly obrovské prostředky do výrazného snižování emisí CO2.
I když jsou problémy s hlučností způsobenou provozem automobilů jistě závažné, v řadě případů vznikají špatnou dopravní infrastrukturou. Městský provoz by se navíc měl v horizontu cca. 10 - 15 let začít výrazněji přiklánět k elektromobilům nebo plug-in hybridům, u kterých je naopak problém s jejich příliš nízkou hlučností. Minimální hranici hluku však Evropská komise zatím stanovovat nehodlá.
Zdroj: www.ifleet.cz