Vykuchat filtr pevných částic je zvěrstvo. Lze jej přitom úspěšně renovovat.
Již od roku 2003 automobilky instalují do dieselových vozidel filtry pevných částic. Zpočátku vítané zařízení, které snižuje emise a šetří přírodu, se v posledních letech stává noční můrou všech řidičů.
Máte také "nafťáka" vyrobeného po roce 2003? Pak si raději přečtěte si tento článek, poradíme Vám jak ušetřit a z velkého problému udělat vcelku klidnou záležitost!
K čemu je v autě filtr pevných částic?
Filtr pevných částic (zkratkou také DPF nebo FAP) je zařízení určené k zachytávání pevných nečistot v motorových spalinách. Tyto jemné částečky jsou tvořeny uhlíkatými sloučeninami, sulfidy, oxidy kovů a dalšími látkami. Pevné částice jsou vysoce karcinogenní a kromě samotného znečištění ovzduší způsobují celou řadu zdravotních obtíží, především u dětí. DPF přitom dokáže odfiltrovat takové množství částic, že výsledným produktem jsou až stonásobně čistější spaliny, než u dieselů bez filtru! Proto jsou filtry pevných částic ve vozidlech spolu s katalyzátorem vítanou technologií, která pomáhá. Z jakého důvodu jsou s DPF takové potíže a každý obyčejný řidič na něj nadává?
Ucpaný filtr způsobuje zvýšenou spotřebu, zatěžuje motor a výfukový systém, snižuje výkon a nakonec totálně odstaví vaše vozidlo z provozu!
Je to jednoduché. Filtrem procházejí spaliny, ze kterých se na stěnách zařízení usazují pevné nečistoty a saze. Ty postupně filtr zanášejí a tím jej ucpávají. Filtr se dokáže částečně regenerovat - řídící jednotka vozidla na základě informací o stavu znečištění vyvolá tzv. aktivní regeneraci. To je proces, při kterém je uměle navýšena teplota výfukových plynů a nutí tak usazené nečistoty vyhořet. Tím se funkce z větší části obnoví a DPF může pracovat dál. Nicméně aktivní regenerace není navěky a není dokonalá. Ve filtru mohou zůstat usazené a zapečené saze. K těm se postupně nabalují další vrstvy a výsledkem je úplné zanesení a ucpání DPF, se kterým si už řídící jednotka neporadí. A tady nastávají problémy, které majitelé dieselů už notoricky znají nebo se s nimi právě v současné době setkávají.
Příčiny a důsledky ucpaného filtru pevných částic
Nejčastější příčinou brzkého ucpání DPF je nevhodné využívání vozidla. Při jízdách na dlouhé vzdálenosti a po delší dobu konstantní rychlostí, se filtr dovede vcelku snadno vyčistit aktivní regenerací. V tomto případě je teplota spalin k regeneraci téměř optimální. Pokud ale jezdíte spíše po městech, na krátké vzdálenosti a často stylem "brzda - plyn", počítejte se zanesením filtru mnohem dříve. Také nekvalitní a pro DPF nevhodná nafta způsobuje filtru problémy. Z ucpaného DPF se časem stává doslova špunt, který ve výfukovém potrubí brání průchodu spalin.
Indikace ucpaného DPF:
- Často nebo trvale svítící kontrolka DPF
- Nízký výkon motoru
- Zvýšená spotřeba paliva
- Opakovaná aktivace nouzového režimu
- Vynechávání motoru
- Imobilita vozidla
Pokud pozorujete některé z ukazatelů ucpaného filtru pevných částic, objednejte se ke kontrole DPF co nejdříve! Nenechávejte návštěvu servisu na poslední chvíli, ucpaný filtr se může velmi prodražit!
Výše uvedené příznaky jsou seřazené postupně od prvních náznaků až po konečnou fázi. V poslední etapě je filtr zanesený natolik, že již není schopen aktivní regenerace. Majitel vozidla je donucen koupit si nový filtr, který v extrémním případě stojí až 100 tis. korun, průměrně něco kolem 30 až 40 tis. korun. Když uvážíte, že k totálnímu ucpání dochází zhruba každých 120 tis. ujetých kilometrů, není to zrovna levná záležitost. Někdo se pokusí "ušetřit" a rozhodne se pro odstranění DPF. Tím ale přichází o výhody emisních tříd, porušuje záruku vozidla, ohrožuje spoluobčany na zdraví a také legislativu a v konečném důsledku se mu to ani finančně nevyplatí. Jednodušším, levnějším a dlouhodobě nejlepším řešením je renovace filtru pevných částic.
Více čtěte na: http://www.auto.cz/ucpany-filtr-pevnych-castic-uz-neni-problem-vime-jak-usetrit-nervy-i-penize-72993
ZDROJ: auto.cz