zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Nadměrný hluk pochází nejvíce ze silniční dopravy, ukazují mapy

05.06.2015
Doprava
Hluk
Šlendryján
Nadměrný hluk pochází nejvíce ze silniční dopravy, ukazují mapy

Hlavním zdrojem nadměrného hluku je silniční doprava, o něco méně vlaky a průmyslové podniky. Nové části strategických hlukových map, které zpracoval Státní zdravotní ústav (SZÚ), odhadují, že nadlimitní hluk z dopravy obtěžuje ve vybraných lokalitách desítky tisíc lidí. SZÚ mapoval aglomerace Plzeň, Ostrava, Ústí nad Labem-Teplice, Liberec-Jablonec a Olomouc, dále hlavní železniční trati, silnice a letiště Václava Havla. SZÚ dnes výsledky projektu představil na tiskové konferenci. Projekt vyšel na 14 milionů korun.

Mezní hodnotě hluku ze silniční dopravy je ve dne vystaveno na sledovaném území zhruba 50 tisíc lidí, v noci o 10,5 tisíce více. "Na mapách se ukázala místa, která jsou kritická, kde hluk je silný a působí na lidské zdraví a psychiku. Cílem map je vytipovat tato kritická místa, aby v nich pomocí akčních plánů mohla být vytvořena opatření na zlepšení," řekla ČTK Zdeňka Vandasová ze SZÚ v Praze.

Z předběžných map vyplývá, že hlučná jsou především místa v bezprostřední blízkosti dálnic, hlavních tahů železnic - speciálně v rámci vysokorychlostních koridorů, silnic první třídy v obydlených oblastech a v hustě obydlených městech a obcích.

Hluk kolem všech hlavních železničních tahů, kudy ročně projede více než 30 tisíc vlaků, zatěžuje podle studie ve dne zhruba 9,6 tisíce osob, v noci až 20 tisíc lidí. Aktualizovala se také hluková mapa letiště Václava Havla, podle níž v jeho okolí má hluk vliv průměrně na tři tisíce lidí. Mezním hlukovým hodnotám jsou vystaveni také lidé žijící kolem průmyslových podniků. Na sledovaném území jde o zhruba 4,4 tisíce osob, v noci musí snášet hluk více než deset tisíc lidí.

Mapy se dokončují i pro Prahu a Brno. Všechny by měly být hotové do konce června, pak poputují na ministerstvo zdravotnictví. Poté je dostanou krajské úřady a ministerstvo dopravy, které musejí do 12 měsíců zpracovat akční plány opatření.

Dana Potužníková z ministerstva zdravotnictví doufá, že do map bude moct veřejnost nahlédnout co nejdříve. "Není to o tom, že bychom něco tajili, musí se pořádně graficky upravit a udělat komentář, aby obyvatelé dobře chápali, co je v mapě schováno," řekla.

Mezní hlukové hodnoty byly stanoveny ve dne na 70 decibelů pro silniční a železniční dopravy, 60 decibelů pro leteckou dopravu a 50 decibelů pro průmyslové provozy. V nočních hodinách jsou mezní hodnoty nižší o deset decibelů s výjimkou železniční dopravy, kde jsou nižní o pět. Snížení hluku požaduje po členských zemích Evropská unie kvůli negativním dopadům na lidské zdraví. První hlukové mapy zpracoval SZÚ v letech 2006 a 2007.

Šárka Mrázová

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí