Společnost DATRYS s.r.o. zpracovala obsáhlou studii, která se zabývá posouzením dostupnosti energetického potenciálu z odpadů ve všech obcích s rozšířenou působností v České republice.
Finanční výsledky obcí při hospodaření s odpady
Studie rovněž obsahuje shrnutí finančních výsledků jednotlivých samospráv při nakládání se směsným komunálním odpadem, bioodpady a separovanými odpady (dále jen ,,odpady").
Tabulky uvedené níže obsahují přehled zjištěných finančních výsledků; pro poskytnutí orientační informace jsou data zpracována souhrnně dle jednotlivých krajů a hlavního města Prahy, což umožňuje učinit si představu o tom, jak úspěšně hospodaří obce v jednotlivých regionech České republiky. Předkládaná souhrnná data však nelze interpretovat tak, že všechny obce v jednotlivých krajích se na výsledcích hospodaření s odpady podílejí stejně. V každém kraji jsou obce, ve kterých je situace lepší, ale jsou tam i obce méně úspěšné.
Tabulka č. 1
Kraj/hlavní město Praha |
Počet obcí RP |
Počet obyvatel |
Příjmy celkem v Kč |
Výdaje celkem v Kč |
Rozdíl (příjmy - výdaje) |
Vysočina |
15 |
229 122 |
138 680 393 |
183 925 310 |
-45 244 917 |
Pardubický |
15 |
247 458 |
125 902 095 |
175 768 307 |
-49 866 212 |
Zlínský |
13 |
247 762 |
153 404 187 |
203 801 244 |
-50 397 057 |
Plzeňský |
15 |
287 040 |
61 735 076 |
133 960 480 |
-72 225 404 |
Královéhradecký |
15 |
268 272 |
122 580 513 |
200 027 970 |
-77 447 457 |
Jihočeský |
17 |
300 326 |
197 337 500 |
278 177 162 |
-80 839 662 |
Karlovarský |
7 |
156 946 |
33 417 323 |
148 944 446 |
-115 527 123 |
Liberecký |
10 |
245 560 |
80 824 991 |
198 964 730 |
-118 139 739 |
Olomoucký |
13 |
314 509 |
179 321 007 |
315 095 844 |
-135 774 837 |
Jihomoravský |
21 |
620 472 |
366 324 953 |
527 135 051 |
-160 810 098 |
Středočeský |
26 |
459 817 |
252 429 857 |
432 665 095 |
-180 235 238 |
Ústecký |
16 |
486 570 |
210 084 962 |
393 685 958 |
-183 600 996 |
hlavní město Praha |
1 |
1 243 201 |
709 657 512 |
934 246 073 |
-224 588 561 |
Moravskoslezský |
22 |
820 728 |
406 859 989 |
690 731 927 |
-283 871 938 |
celkem |
206 |
5 927 783 |
3 038 560 358 |
4 817 129 597 |
-1 778 569 239 |
Až na výjimky jsou obce, jejichž výsledky hospodaření při nakládání s odpady byly při zpracování studie srovnávány, při nakládání s odpady ztrátové. V praxi to tedy znamená, že většina obcí ,,dotuje" nakládání s odpady ze svých rozpočtů. Jak vyplývá z tabulky č. 1, dosahuje roční ztráta těchto obcí v souhrnu bezmála 1,78 miliard korun. Regionem, v němž obce ztrácí nejmenší finanční částku v absolutním vyjádření, je kraj Vysočina, naopak jako nejméně úspěšné se jeví obce kraje Moravskoslezského.
Zatímco v tabulce č. 1 jsou souhrnné hodnoty uváděny v absolutních částkách, tabulka č. 2 naopak obsahuje údaje o výsledcích hospodaření s odpady v přepočtu na jednoho obyvatele.
Tabulka č. 2
Kraj/hlavní město Praha |
Příjmy na obyv. v Kč/rok |
Výdaje na obyv. v Kč/rok |
Rozdíl (příjmy - výdaje) |
Rozdíl (výdaje/příjmy) v % |
hlavní město Praha |
571 |
751 |
-181 |
-32% |
Vysočina |
605 |
803 |
-197 |
-33% |
Pardubický |
509 |
710 |
-202 |
-40% |
Zlínský |
619 |
823 |
-203 |
-33% |
Plzeňský |
215 |
467 |
-252 |
-117% |
Jihomoravský |
590 |
850 |
-259 |
-44% |
Jihočeský |
657 |
926 |
-269 |
-41% |
Královéhradecký |
457 |
746 |
-289 |
-63% |
Moravskoslezský |
496 |
842 |
-346 |
-70% |
Ústecký |
432 |
809 |
-377 |
-87% |
Středočeský |
549 |
941 |
-392 |
-71% |
Olomoucký |
570 |
1 002 |
-432 |
-76% |
Liberecký |
329 |
810 |
-481 |
-146% |
Karlovarský |
213 |
949 |
-736 |
-346% |
celkem |
513 |
813 |
-300 |
-59% |
Při srovnání podle přepočtu na jednoho obyvatele se jako nejlépe hospodařícím jeví hlavní město Praha a nejméně úspěšnými pak obce v kraji Karlovarském. Při souhrnném pohledu na celorepublikové údaje lze tedy zjednodušeně říci, že obce při nakládání s odpady v průměru ztrácejí 300 Kč na jednoho obyvatele ročně.
Z analyzovaných údajů dále vyplývá, že výdaje vynaložené na nakládání s odpady jsou v průměru o 59% vyšší než příjmy. Příjmy obcí jsou přitom tvořeny zejména poplatky za svoz odpadů a poplatky za ukládání odpadů.
Pokud by v budoucnu došlo ke zvýšení výdajů za nakládání s odpady, např. v souvislosti s plánovaným omezením skládkování v roce 2024, budou se výše zmíněné ztráty dále prohlubovat. Možností, jak se prohlubování ztráty vyhnout, je několik - zvýšení poplatků, snížení nákladů nebo energetické využívání odpadů. Energetický potenciál směsných komunálních odpadů a bioodpadů, dostupný v obcích s rozšířenou působností, jehož výpočet je součástí studie, přitom může dosahovat hodnoty 12 236TJ/rok, a to i po odečtení množství odpadů, které spalují existující spalovny a spalovny plánované resp. budované v Komořanech a Plzni. I pokud by byly v činnosti spalovny Malešice, Brno, Liberec, Plzeň a Komořany, mohl by být volný energetický potenciál odpadů v 10 krajích, a to v rozmezí od 221TJ/rok až 3 140TJ/rok.
Přestože zpracovaná studie nezahrnuje všechny obce na území České republiky, lze na základě odborných zkušeností předpokládat, že je situace obdobná i v ostatních obcích České republiky.
Není proto vhodná doba zahájit změny při hospodaření s odpady?
Autor: Petr Podola
Autor-web: www.datrys.cz, info@datrys.cz