Čtvrtek, 18. dubna 2024

U VOLKSWAGENU TO NESKONČÍ

U VOLKSWAGENU TO NESKONČÍ

Bývalý generální tajemník asociace evropských výrobců automobilů Ivan Hodač kritizuje tlak na automobilky k příliš rychlému snižování emisí z jejich aut. Výrobci musí během šesti let snížit emise oxidu uhličitého z nynějších 130 na 95 gramů na kilometr. ,,Žádné průmyslové odvětví nesnížilo emise tolik, přesto tlak na něj stále sílil," říká Hodač. HN: Jste jako odborník, který se dlouhá léta v automobilovém průmyslu pohyboval, kauzou kolem Volkswagenu a podvodu s měřením emisí překvapen? Musím říct, že do značné míry ano. Už proto, že když se jednalo o metodách měření emisí, tak kolem toho ze strany automobilek nezaznívaly žádné výrazné protesty a léta se předpokládalo, že si všichni počínají tak, jak mají. HN: Jak se vše projeví na pozici Volkswagenu, který se hodlá stát největší automobilkou světa? Každopádně utrpí jeho pověst a bude ho to stát i nemálo peněz. HN: A co prestiž celého odvětví? To je nesporně další aspekt tohoto problému. Kromě finálních výrobců se navíc do horší pozice dostanou i dodavatelé součástek. HN: Nemůže se celá situace neblaze odrazit i ve snížení zájmu zákazníků o koupi automobilů? Určitý vliv to samozřejmě mít může, avšak nemyslím si, že by byl dlouhodobý. HN: Může z toho mít prospěch konkurence? Nestojí třeba podle vás za rozpoutáním této aféry?

To asi ne. Myslím si, že jde skutečně o iniciativu amerického federálního Úřadu pro ochranu životního prostředí. Prospěch z celé této nešťastné události mohou mít jen ti, kteří prosazují ještě přísnější emisní normy, než platí nyní. HN: Nyní mají být průměrné emise u jednotlivých značek do 130 gramů CO? na kilometr jízdy a od roku 2021 již jen 95 gramů. Bude to automobilky bolet? Nepochybně. Podívejte se, žádné jiné průmyslové odvětví neudělalo v oblasti snižování emisí tak velký skok jako právě automobilový průmysl. Přesto tlak v posledních letech stále sílil a ze všech různých stran padal požadavek na snížení pod hranici 100 gramů. HN: Je vůbec možné během tak krátké doby dosáhnout tak radikálního snížení? Je, ale určitě ne bez nových a drahých technologií pohonu vozidel. Jenže je otázka, zda elektromobily nebo vodíková auta lidé vůbec chtějí. Jednak jsou drahá, jednak není vybudována infrastruktura dobíjecích stanic a v případě vodíku dokonce ani jeho výroba... HN: Dosud je ,,jízdní" řád pro snižování emisí naplánován do roku 2021. Ví se už, co bude dál? To je právě to. Neví. A tento současný vývoj je vodou na mlýn příznivců dalšího přitvrzování limitů, takže automobilky pak budou při vyjednávání v obtížné pozici. HN: Myslíte si, že přiznáním Volkswagenu celá záležitost končí a nyní se bude čekat na stanovení pokuty? Ne, to bude pokračovat ještě poměrně dlouhou dobu. Myslím si, že se zájmu vyšetřovacích orgánů dočkají i další automobiloví výrobci, a je těžké předvídat, v co se to vyvine.

Toyota v loňském roce musela zaplatit 1,2 miliardy dolarů jako pokutu za nedostatečně rychlé řešení problémů s nechtěným zrychlováním jejích aut. Původně se myslelo, že je vadný plynový pedál, nakonec se ukázalo, že plynový pedál blokuje shrnutý kobereček. Další dvě miliardy dolarů stálo Toyotu odškodnění postižených. Svolávací akce v této souvislosti se týkala 14 milionů aut.

Letos 3. dubna přiznala porota odškodné 150 milionů dolarů rodině chlapce, který zemřel při požáru zezadu nabouraného Jeepu Grand Cherokee. Pokuta byla udělena kvůli nevhodnému umístění palivové nádrže, ze které uniklo při nárazu palivo. Devadesát devět procent z částky platí automobilka Chrysler, která je výrobcem.

Vadná spínací skříňka, která se ve vozech General Motors mohla samovolně vypnout a tím vyřadit z provozu elektrické systémy včetně airbagů, vedla k úmrtí nejméně 169 lidí. Automobilka se 17. září dohodla s vyšetřovateli na zaplacení pokuty 900 milionů dolarů. Na odškodnění má zatím připraveno téměř 600 milionů dolarů.

Už desítky milionů vozů musely být po celém světě svolány kvůli tomu, že jejich airbagy vyrobené japonskou firmou Takata mohou při nehodě prasknout a navíc se do kabiny rozletí kovové součásti. V souvislosti s tím se eviduje osm případů úmrtí a desítky zraněných lidí.

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů