zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Volný pád Volkswagenu

25.09.2015
Doprava
Volný pád Volkswagenu

Z AMERIKY SE SKANDÁL VOLKSWAGENU DOSTAL DO EVROPY I DO ŠKODY

Pouhé dva dny stačily k tomu, aby koncern Volkswagen klesl téměř na dno. Firma, která se během posledních let stala největší automobilkou světa, kvůli podvodu s měřením škodlivých emisí ztratila důvěru investorů a čelí obrovské reputační krizi. Do potíží s sebou stahuje i Škodu Auto.

Machinace Volkswagenu při měření emisí a spotřeby aut s naftovým motorem mají mnohem větší rozsah, než se zpočátku zdálo. Skandál začal o víkendu tím, že ve Spojených státech odhalili podvod u půl milionu aut. V úterý se však číslo zvýšilo na jedenáct milionů po celém světě. K nim se Volkswagen sám přiznal. Mezi auty prodanými s ilegálně upravenými motory jsou i další značky koncernu včetně tuzemské automobilky Škoda Auto. Akcionáři pokles hodnoty VW zatím odhadli na 25 miliard eur - právě o tolik klesla cena firmy na burze jen za pondělí a úterý.

Dozorčí rada koncernu už hledá viníka a podle dílčích zpráv je jisté, že tento týden generálního ředitele Martina Winterkorna sesadí.

To, co bylo původně jen událostí v byznysu, se navíc stává globálním politickým tématem. Důkladné prošetření případu požaduje hned několik zemí. Například Francie a Británie tvrdí, že vše by měla prověřit Evropská komise, a to u všech automobilek. České ministerstvo dopravy zatím vyčkává, jak budou postupovat kolegové v Německu.

Na úvahy o prověření všech automobilek reagovali akcionáři výprodejem - začala klesat hodnota akcií i dalších výrobců. Znovu se navíc otevírá debata o přiměřenosti současných ekologických norem a způsobu jejich měření. Vyšetřování pokračuje dál a zatím se nedá odhadnout, jak ovlivní budoucnost VW, či dokonce celého odvětví.

K úpravě svých automobilů se už přiznala i Škoda Auto. Rovněž v motorech jejích vozů byla upravená řídicí jednotka, která uměla odhalit probíhající testování škodlivých emisí a přepnula motor do ekologického režimu. Týkalo se to i naftových Octavií, nejúspěšnějšího exportního artiklu Česka posledních let. ,,Všechny aktuální modely značky Škoda nabízené v Evropské unii jsou bez výjimky vybaveny motory splňujícími požadavky předpisů a zákonů v oblasti životního prostředí," ujišťuje mluvčí Škody Auto Jozef Baláž.

Speciální software mohou najít ve svých autech majitelé starších verzí naftových Fabií, Roomsterů, Rapidů, Octavií i Superbů. A to včetně speciálních ekologických verzí zvaných Greenline. Upravený motor se například do modelu Rapid montoval ještě letos na jaře.

Zatím není jisté, jak moc si automobilka při testech podvodně vylepšila výsledky. Samotná Škoda pouze uvedla, že tyto vozy vykazují ,,odchylky v laboratorním měření". To naznačuje, že vůz má v reálném provozu vyšší spotřebu a vyšší emise, než pomohla naměřit upravená řídicí jednotka.

Nyní je na koncernu, aby všech 11 milionů aut svolal, instalovaná zařízení odebral a zajistil, aby vozy plnily příslušné normy. Oprava ale může změnit vlastnosti motoru - k horšímu. Vozu sice může klesnout spotřeba, ale například za cenu snížení dynamiky jízdy.

Volkswagen už připravuje akcionáře na propad zisků. Na hašení problémů s podvody zatím vyčlenil 6,5 miliardy eur. To ale nemusí na všechny případné pokuty a svolání milionů aut stačit. Navíc už se ozývají i svazy spotřebitelů, které považují podvody s motory za klamání spotřebitelů. Zvláště pak pokud očekávali nižší spotřebu a emise, tedy nižší náklady a dopady na životní prostředí.

,,Každopádně utrpí pověst Volkswagenu a samozřejmě ho to bude stát i nemálo peněz," říká bývalý šéf Asociace evropských výrobců automobilů Ivan Hodač.

Podezření z podvodů padá i na další automobilky - ty totiž u podobných motorů dosahují srovnatelných výsledků. Buď se ukáže, že největší evropská automobilka s obřími náklady na technický vývoj nestačila v motorech na své menší rivaly, nebo se i oni pouštěli do podobných podvodů. A že i oni auta maximálně ,,uzpůsobili" právě měření emisí. Pro druhou z možností svědčí to, že se i další automobilky potýkají s rostoucím rozdílem mezi emisemi v reálném provozu a v laboratoři. U některých aut tento rozdíl dosahuje padesáti procent a Volkswagen v tomto nepatří mezi rekordmany. Řada automobilek navíc nedokáže plnit normy v chystaném novém způsobu měření emisí, přestože nyní ekologické hodnoty splňují.

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
21
1. 2020
21.1.2020 - Seminář, školení
Liberec, Centrum Babylon Liberec
INISOFT s.r.o.
22
1. 2020
22.1.2020 - Seminář, školení
Praha, Occidental Five
UŽITEČNÉSEMINÁŘE.CZ
22
1. 2020
22.1.2020 - Seminář, školení
Praha,
Konferenční centrum CITY - Pankrác
INISOFT s.r.o.
23
1. 2020
23.1.2020 - Seminář, školení
Olomouc, Comfort Olomouc Centre
EKONOX s.r.o.
23
1. 2020
23.1.2020 - Seminář, školení
Regionální centrum Olomouc
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí