zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Přednáška Energie - budoucnost lidstva

04.06.2017
Energie
Ekologické vzdělání a výchova
Přednáška Energie - budoucnost lidstva

Osmdesát procent energií spotřebuje dvacet procent nejvyspělejších zemí na světě. K elektřině nemá přístup více než miliarda obyvatel naší planety. To jsou jen příklady informací, které padají během besed, které společnost ČEZ organizuje od roku 2000. V závěru května se na ZŠ Horáčkova v Praze uskutečnila jubilejní 6000. beseda. Žáci během ní diskutovali s mluvčím Jaderné elektrárny Temelín Markem Svitákem. Dosud se jej zúčastnilo téměř 220 tisíc mladých lidí ve věku 14 - 19 let z celé ČR.

Smyslem projektu, který byl v roce 2013 ohodnocen Mezinárodní atomovou agenturou jako příklad dobré praxe v oblasti osvěty a vzdělávání a doporučen k následování všem členským zemím, je podle mluvčího ČEZu Ladislava Kříže předávat mladým lidem objektivní informace o energetice a inspirovat je k tomu, aby o nich přemýšleli a vytvářeli si vlastní názor. Osvětové besedy ale mají velký vliv i na zvyšování zájmu mládeže o studium technických a přírodních věd.

Lektoři besed jsou přední čeští odborníci na energetiku. Jedním z lektorů projektu je od jeho začátku v roce 2000 i současný ředitel Jaderné elektrárny Temelín Bohdan Zronek, který od letošního 1. září převezme funkci ředitele nově vzniklé divize jaderných elektráren a stane se i členem představenstva společnosti ČEZ s odpovědností za výstavbu nových jaderných bloků.


Další informace

Součástí projektu jsou také opakované průzkumy názorů na energetiku mezi mladými lidmi. V zatím posledním, jehož se zúčastnilo přes 600 respondentů, mladí Češi a Češky potvrdili, že si velice dobře uvědomují význam dostatku energie a zároveň co nejmenšího zatížení životního prostředí. Podle téměř 75 procent dotázaných by lidstvo mělo využívat především ty zdroje energie, které nejméně zatěžují životní prostředí. S tím koresponduje i zjištění, že více než 70 procent se jich zároveň domnívá, že podíl jaderné energetiky na celkové produkci elektřiny by měl být zachován, nebo by se měl zvýšit.

Názory české mládeže na tyto základní otázky jsou přitom dlouhodobé, protože srovnání s odpověďmi na stejné otázky před deseti lety ukazuje jen minimální rozdíly. Naopak zajímavý posun, který by mohl naznačovat změnu názorů mládeže na konzumní způsob života naší společnosti, ukazuje srovnání odpovědí na otázku snižování spotřeby energií a všech ostatních výrobků. Zatímco před deseti lety označila snahu o udržitelný rozvoj za velice důležitou čtvrtina respondentů, nyní si to myslí už téměř 45% mladých lidí.

Lektorský tým projektu Energie - budoucnost lidstva tvoří lidé z vysokých škol i energetické praxe. Jsou, nebo byli mezi nimi například RNDr. František Janouch, CSc., Dr. et Prof. h.c., fyzik a zakladatel a předseda Nadace Charty 77, doc. Ing. Petr Otčenášek, CSc., člen Nezávislé energetické komise vlády ČR (tzv. ,,Pačesovy" komise), současný ředitel jaderné elektrárny Temelín ing. Bohdan Zronek, učitelé a učitelky ČVUT Praha doc. Ing. Jaroslav Zeman, CSc., prof. Ing. Bedřich Heřmanský, CSc., RNDr. Lenka Thinová, PhD., učitelé VUT Brno prof. RNDr. František Ochrana, DrSc. a ing. Karel Katovský, PhD., učitel VSB - Technické univerzity Ostrava ing. Petr Pavlík, prezident České nukleární společnosti ČVTS ing. Daneš Burket, PhD., zakladatel občanského sdružení Jihočeští taťkové ing. Jiří Tyc, vedoucí reaktorového bloku JE Temelín ing. Václav Havlíček a řada dalších mužů a žen.


Řekli/napsali o projektu Energie - budoucnost lidstva

,,Diskuse zejména o jaderné energetice je bohužel stále přeplněna emocemi, mýty a často vyloženými a záměrnými nepravdami. Krásný citát z Kanta říká: Měj odvahu posloužit si vlastním rozumem. Lidé a zejména mladí jsou velmi dobře schopni udělat si vlastní názor, musí však mít možnost získat informace z různých zdrojů. Proto pokládám besedy se školáky a studenty za důležité, ne jako nástroj nějakého přesvědčování či získávání příznivců jádra, ale jako možnost zeptat se, nesouhlasit, ale hlavně přemýšlet."

Ing. Dana Drábová, předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost


,,Většina lidí si ani neuvědomuje, že všechny obyčejné věci a zařízení kolem nás jsou výsledky vědy a techniky. Takže se těžko můžeme divit, že mládež má slabou motivaci ke studiu technických oborů. Proto jsou tyto besedy tak důležité nejen pro budoucnost energetiky, ale i techniky, vědy a vůbec celé společnosti."

Ing. Marie Dufková, expertka Mezinárodní agentury pro atomovou energii ve Vídni


Ohlasy ze škol - vyučující

,,Některé jiné besedy (a to i draze placené) bývají nudné a děti to dávají najevo, bývá to monolog a žádné dotazy, protože se těší, až bude konec. Nevím, jak to děláte, ale s besedami od vás je to úplně jinak."

Jan Dufala, Obchodní akademie Vlašim


,,Nabídka různých akcí v době vyučování je velmi bohatá, takže si musíme pečlivě vybírat ty, které jsou pro naše studenty opravdu přínosem. Mezi ně už tradičně patří besedy s názvem Energie - budoucnost lidstva."

Anna Břečková, Biskupské gymnázium v Ostravě


,,S potěšením musíme konstatovat, že si udržujete vysokou úroveň profesionality, vynikající dovednosti lektorů, zaměření na rozvoj klíčových kompetencí a získávání přírodovědných a technických gramotností. Zvláštní dík patří za praktické ukázky."

Martina Jirovská, Oldřich Keltner, Milan Kašpar 3. ZŠ Kolín


,,Z přednášek tohoto typu jsme nadšeni, objednáváme si je už po několik let a budeme i nadále pokračovat."

Ivana Škorpová, SOŠ Drtinova 3, Praha


,,I učitelé odcházeli s pochvalně zdviženými palci."

Lenka Morávková, SOŠ a SOU, obchodu a služeb, Chrudim


Ohlasy ze škol - studující

,,Moje představa byla, že to bude nudný a otravný program, ale opak byl pravdou, i po dvou hodinách mě to bavilo a dozvěděl jsem se spoustu nových zajímavých věcí."


,,Líbila se mně ta ukázka na tom měřiči. Pak se mi nejvíc líbilo auto na elektriku, z toho mám zážitek na celej život."


,,Beseda se mi líbila nejvíc ze všech, co jsme měli tady na škole. Rád bych to zase zopakoval znovu."


,,Moc se mi to líbilo, protože pánové byli vtipní a bavilo mě se na ně koukat. Jeden z nich byl vážný a druhý zábavný, což nás bavilo."

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí