Sobota, 20. dubna 2024

Sympatie k označení BIO dosáhly dna. Lid si žádá české potraviny

 Jak by dopadly volby, kdyby v nich kandidovala různá označení pro potraviny?

Sympatie k označení BIO dosáhly dna. Lid si žádá české potraviny

S přehledem by zvítězily ,,české" potraviny s 37 % hlasů. Naopak označení kvality ,,BIO" by zcela propadlo a zůstalo s 2 % poslední. Ukazují to výsledky unikátního spotřebitelského průzkumu Asociace regionálních značek (ARZ).

Výsledky naznačují, že se lidé nechávají přesvědčit reklamními kampaněmi velkých obchodních řetězců a potravinářských výrobců, které označení ,,české" využívají poměrně běžně jako označení kvality. Na to je ovšem potřeba dávat velký pozor. Pokud něco vzniklo v Česku, ještě to neznamená, že se jedná o kvalitní a dokonce ani lokální produkt.

,,Klíčové je, jakým způsobem produkt vzniká a jaké suroviny přitom použijete," vysvětluje Kateřina Čadilová, národní koordinátorka Asociace Regionálních značek. ,,Potravinářské normy jsou dnes v celé EU prakticky stejné. Podstatnější, než misto vzniku potraviny, je přístup výrobce k výrobě. Ten vždy lépe prověříte v menším provozu, než ve velké továrně na potraviny," dodává Čadilová.

Sympatie k jednotlivým označením:

  • České - 37 %
  • Domácí - 27 %
  • Regionální - 17 %
  • Zdravé - 9 %
  • Lokální - 5 %
  • BIO - 2 %

Sympatie k ,,českému" ostře kontrastují s nákupními preferencemi respondentů. 66 % označilo jako rozhodující faktor při nákupu ,,kvalitu" potravin. Jen 27 % respondentů pak původ produktu. Z toho vyplývá, že spotřebitelé v ČR si ,,české" potraviny spojují s kvalitou a značce kvality ,,BIO" nedůvěřují.

Výzkum pro Asociaci regionálních značek realizovala agentura Nielsen AdMosphere na reprezentativním vzorku 1017 respondentů, v rámci kampaně ARZ - ,,Jíst s rozumem", jejímž cílem je přispět k informovanosti o skutečných lokálních potravinách a možnostech jejich nákupu.

Kampaň a její výstupy, včetně celého výzkumu, je možné nalézt na webu www.jistsrozumem.cz a pod hashtagem #jistsrozumem

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů