Úterý, 16. dubna 2024

Německý soud právě rozhodl: Německá města mohou zakázat provoz dieselů s normou Euro 5 a nižší!

Německý soud právě rozhodl: Německá města mohou zakázat provoz dieselů s normou Euro 5 a nižší!

Nejvyšší správní soud se sídlem v Lipsku před několika okamžiky rozhodl: německá města mohou v zájmu plnění emisních limitů NOx zakázat vjezd vozidlům s dieselovými motory na své území! Velmi důležité rozhodnutí zasadí další ránu dieselovému pohonu. Soud nižší instance již dříve rozhodl, že zákazy vjezdu dieselových aut jsou nejefektivnějším opatřením pro plnění limitů hodnot NOx a města k nim mohou přistoupit i bez nové legislativy, nejvyšší soud dnes toto rozhodnutí potvrdil. Opatření se má týkat dieselů plnících emisní normu nižší než Euro 6 a benzinových aut plnících normu nižší než Euro 3.

Někteří pozorovatelé došli k názoru, že potvrzení práva německých měst na omezení provozu dieselů může znamenat masivní výprodej těchto vozidel do České republiky, a to až 20 procent pod obvyklou cenou. Asociace prodejců použitých automobilů - autobazarů (APPAA) tuto teorii ale vyvrací. ,,Již v současné době existují v Německu omezení, která limitují vjezd vozidel do center některých německých měst. Tato omezení existují již několik let a týkají se statisíců německých vozidel. Přesto němečtí řidiči taková vozidla masivně neprodávají a už vůbec ne 20 procent pod tržní cenou," uvádí APPAA ve své zprávě a dodává, že již nyní Němci dbají na ekologii a pro vjezd do center velkých měst využívají například prostředky hromadné dopravy.

Pravdou je, že v Německu zájem o dieselové vozy klesá a naopak rostou prodeje hybridních vozidel, nebo elektromobilů. Po průlomovém rozhodnutí nejvyššího soudu tento trend zřejmě ještě zesílí, jakkoli se nebude týkat aut plnících nejnovější emisní normy, tedy nových vozidel. Budoucnost volného používání vozů s dieselovým motorem je totiž tímto rozhodnutím ohrožena. Za dva - tři roky se mohou opatření dále zpřísnit a zákazníci nebudou chtít žít v nejistotě, zda své auto budou schopni využívat tak, jak si přejí.

Již nyní řada diesleových ojetin z Německa a dalších vyspělých západních trhů míří především na východ. APPAA sice uvádí, že zájemci o ojetá auta u nás vyžadují český původ, nicméně statistiky dovozu ojetin tento názor nepotvrzují. Domácí trh negeneruje dostatečné množství kvalitních ojetin (generovaných primárně firmami a leasingovými společnostmi) a rozdíl mezi nabídkou a poptávkou řeší právě dovoz. V případě zákazu v Německu by se zřejmě nabídka ojetých dieselů o něco zvýšila, ale zřejmě nijak dramaticky. Vozy v horším technickém stavu navíc již dnes nemíří ani tak do České republiky, jako spíše dále na východ, nebo do Afriky.

Zdroj: www.ifleet.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů