zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ekocentra chtějí ukázat učitelům, jak učit venku

23.12.2018
Ekologické vzdělání a výchova
Ekocentra chtějí ukázat učitelům, jak učit venku

Ekocentrum Chaloupky z Kněžic na Jihlavsku chce rozšířit síť lektorů, kteří budou vzdělávat učitele v zahradní pedagogice. Dohodlo se na tom se zástupci dalších dvaceti středisek ekologické výchovy v České republice. Chtějí mimo jiné ukázat učitelům, že venku se dá učit jinak a lépe. Výuka ve venkovním prostředí přitom není vhodná jen pro přírodopis a podobné nauky, s úspěchem tam lze učit český jazyk, matematiku, dějepis i ostatní předměty.

Ekoncentra tak společně reagují na nedávno zveřejněná zjištění České školní inspekce, podle níž úroveň skutečného vzdělání dramaticky pokulhává za stanoveným rámcovým vzdělávacím programem (RVP) z důvodu předimenzovaného obsahu. Podle inspekce chybí také metody, které u dětí vzbuzují zájem o vzdělání a prohlubují jejich znalosti. Školy nedělají badatelské metody a zážitkové učení, a to by se mělo změnit, řekl ČTK zástupce ředitele společnosti Chaloupky Martin Kříž.

"Smyslem naší iniciativy je ukázat učitelům, že venku se učí jinak a lépe," uvedl Kříž. Světové průzkumy podle něj ukázaly, že až 80 procentům dětí styl klasické výuky spojené se sezením v lavicích nevyhovuje. "To, že píší rukou, propojí mozkové hemisféry jen velmi málo, zatímco pohyb venku je mnohem účinnější," soudí.

Podle informací zveřejněných v prosincovém bulletinu České školní inspekce dosahuje očekávaných výstupů daných RVP v českém jazyce jen asi šest procent škol a v matematice dokonce jen 0,62 procenta škol. Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal v dokumentu uvádí, že českému školství chybí formy výuky, při kterých by se děti mohly víc zapojit, jako je týmové řešení problémů nebo badatelská metoda výuky. Jde o metody, kterou pode Kříže prosazuje iniciativa Učíme se venku.

Ekocentra se prozatím soustředila na výukové programy pro děti. To ale podle Kříže nestačí, teď chtějí vzdělávat přímo pedagogy. "Zřejmě to postavíme na síti školních zahrad, budou to střediska s proškolenými lektory, kteří budou umět učitele naučit, jak učit venku," řekl Kříž. Ideálně by každá z asi 3000 českých škol měla mít svého proškoleného pedagoga. V prvním roce fungování se budou lektoři soustředit na vzdělávání pedagogů na prvním stupni základních škol a na vychovatele pracující ve školních družinách.

Na pedagogických fakultách se podle Kříže zahradní pedagogice příliš prostoru nedostává. Měnit se to snaží organizace Otevřeno, se kterou ekocentra spolupracují. "Enviromentální pedagogika na fakultách funguje asi deset let, ale je to jen popelka. Přihlásí se tam minimum lidí, je to nepovinný předmět," řekl Kříž. Výjimkou je podle něho Jihočeská univerzita, kde je možné vystudovat obor ekologická výchova.

Projekt Učíme se venku vznikl asi před rokem, zapojují se do něho školy z celé republiky. Jeho součástí je i časopis Školní zahrada, který už odebírá přes 800 škol. Za zahradní pedagogiku letos Chaloupky získaly cenu Eduína oceňující inovaci ve výuce.

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí