Návrat mléka do vratných lahví
Na konci letošního roku se v rakouských supermarketech objeví vratné lahve na mléko. Organizace pro ochranu životního prostředí a konzumenti se začali bouřit, když se minulé jaro zavedl prodej mléka ve skle na jedno použití - to totiž zanechává mnohem větší ekologickou stopu, než to vratné.
Skleněné lahve na mléko jsou známé především z dřívějších dob, kdy bylo sklo na více použití pro mléko standardním obalovým materiálem. Postupně jej nahradily pytlíky, nápojové kartony a plastové lahve. Až do minulého roku bylo možné zakoupit mléko ve skle pouze v bio obchodech, na trzích či statcích. Skleněné lahve sice zažily v dubnu 2018 návrat do rakouských supermarketů, jednalo se však pouze o lahve na jedno použití.
Vratné lahve jako šetrnější alternativa k životnímu prostředí
Někteří zákazníci nostalgicky vzpomínali na dětství, jiní se těšili z kvalitního skleněného obalu jako alternativy k tomu plastovému, současně však vídeňská Poradna v oblasti životního prostředí (Die Umweltberatung) a další organizace vyjádřily své obavy nad jednorázovými skleněnými lahvemi a upozornily firmy na ekologickou zátěž jejich výroby a prodeje. Do boje za podporu zavedení vratných lahví se zapojili i angažovaní konzumenti. Obchodníci a výrobci následně dali najevo, že jsou ochotni systém vratných lahví otestovat. A naštěstí se nejednalo jen o planá slova - na konci roku 2019 bude v Rakousku prodej mléka ve vratných skleněných lahvích skutečně zaveden.
Vratné lahve i pro další nápoje
Zavedení vratných lahví na mléko může být v Rakousku inspirací i pro další druhy nápojů. V posledních dvou desetiletích se zde podíl vrtaných lahví u nápojů drasticky snížil a aktuálně se pohybuje na 20 %. Diskuze okolo lahví na mléko ukázala, že existuje značně velká cílová skupina, která chce nápoje v lahvích na více použití kupovat. Nyní je zde naděje, že ostatní firmy a stáčírny potenciálu vratných lahví využijí a přispějí tak k podpoře cirkulární ekonomiky. Jedním z dalších nápojů, které by se mohly na pultech rakouských obchodů objevit ve vratných obalech, by tak mohlo být i pivo v třetinkových lahvích.
V centru Vídně aktuálně probíhá také testovací provoz automatů na vratné kelímky na kávu. V České republice se mezi kavárenskými podniky rozšiřuje například iniciativa ,,Otoč kelímek".