zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

30 nejpopulárnějších mobilních aplikací světa spotřebuje stejně energie, jako celé Irsko

13.06.2019
Technologie
Energie
30 nejpopulárnějších mobilních aplikací světa spotřebuje stejně energie, jako celé Irsko

Atos ve spolupráci se startupem Greenspector změřil, že 30 nejpopulárnějších mobilních aplikací světa spotřebuje dohromady 20 TWh energie, což je stejně jako celé Irsko...

Společnost Atos seřadila třicítku nejoblíbenějších mobilních aplikací světa podle spotřeby energie. Mobilní aplikace využívá 5 miliard uživatelů mobilních telefonů po celém světě. Postupem času kladou stále vyšší nároky na technické zdroje (RAM, CPU, data). Mají proto výrazný dopad na spotřebu energie a životní prostředí. Dohromady spotřebují přibližně stejně energie jako celé Irsko. Studie Atosu, který patří ke světové špičce v oblasti digitální transformace, vznikla ve spolupráci se startupem Greenspector.

Přestože se největší vina za emise skleníkových plynů v IT sektoru připisuje datovým centrům (do roku 2025 budou zodpovědné za téměř 10 % globálních emisí), mobilní aplikace příliš nezaostávají. Dokazuje to i studie, kterou pro Atos připravila společnost Greenspector: předpokládaná roční spotřeba mobilních aplikací (bez využití sítí a serverů datových center) odpovídá přibližně 20 terawatthodinám. To je téměř tolik, jako je roční spotřeba energie pětimilionového Irska. Pro srovnání, spotřeba elektřiny v České republice byla v roce 2018 podle Energetického regulačního úřadu 73,9 TWh.

Aplikace sociálních sítí spotřebují až čtyřnásobek energie

Studie porovnávala spotřebu aplikací ze sedmi různých kategorií (hry, maily, messengery, multimédia, prohlížeče, sociální sítě a ostatní) a měřila spotřebu pěti zástupců z každé skupiny při zachování stejných podmínek. Ukázalo se, že webové prohlížeče a sociální sítě spotřebují v průměru více energie než například hry či multimédia. Poměr mezi spotřebou těch energeticky nejméně náročných a energeticky nejnáročnějších aplikací může být dokonce až 1:4.

Šance zlepšit výdrž mobilních telefonů až o třetinu

Kdyby se mobilní aplikace zjednodušily, velmi rychle bychom mohli zaznamenat příznivý dopad na životní prostředí. Například pokud by měla průměrná aplikace spotřebu té energeticky nejméně náročné v každé kategorii, ročně by se spotřeba energie mohla snížit až o 6 TWh. To odpovídá přibližně výkonu jednoho bloku jaderné elektrárny. Pro uživatele by snížení energetické náročnosti aplikací znamenalo zvýšení výdrže smartphonů až o třetinu.

Jedinečné partnerství společností Atos a Greenspector s cílem snížit spotřebu energie smartphonů

Atos a Greenspector spolupracují na designu softwarových řešení s důrazem na ekologii. Při realizaci studie mapující energetickou spotřebu aplikací spojili síly, aby poukázali na potřebu uvažovat již od samého počátku procesu tvorby mobilních aplikací nad jejich ekologickým dopadem. Společně představili první cloudový nástroj pro měření spotřeby energie aplikacemi a webovými stránkami, brzy přibude i měření pro IoT.

,,V Atosu se nám díky spolupráci s Greenspector podařilo navrhnout průmyslové řešení, které do designovací platformy integruje měřicí systém, aby snížilo objem využívaných energetických zdrojů. Zároveň uživatelům nabízí lepší výkon a rychlejší odezvu," vysvětluje Steve Péguet, Atos France Innovation Director.

,,Spotřeba smartphonů (při používání i během jejich výroby) představuje podle projektu Shiftproject 11 % celkové digitální spotřeby energie. Často si stěžujeme, že naše telefony dlouho nevydrží. Mohou za to ale nainstalované aplikace, které spotřebovávají energii a časem degradují kapacitu baterie," říká Thierry Leboucq, prezident startupu Greenspector.

Atos a Greenspector představili své měřicí zařízení na konferenci VivaTech v Paříži.

Studii o spotřebě energie třiceti nejpoužívanějších aplikací světa najdete na tomto odkazu.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí