MPO představuje ,,Kaleidoskop". Socha z recyklovaného PET materiálu se vydraží na Mezinárodním strojírenském veletrhu a pomůže tak studentskému start-upu
Ministerstvo průmyslu a obchodu dlouhodobě podporuje technické vzdělávání a propojování teorie s praxí. V současné době je jedním z prioritních témat mimo jiné digitalizace a s ní související inovace. Na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně se tak vydraží 3D návrh tištěné sochy z recyklovaného PET materiálu. Jde o vítězný návrh, který vzešel ze studentské soutěže Digitální továrna. Výtěžek z aukce podpoří rozjezd studentského start-upu PETMAT.
,,Těší mě, že vítězné umělecké dílo můžeme představit právě v České národní expozici The Country for the Future. Soutěží jsme ukázali, že lze propojit studium a kreativitu s praxí, tedy reálným uplatněním," říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a dodává: ,,Jde o přístup v souladu s Inovační strategií a z ní vycházející Národní hospodářskou strategií, kterou připravujeme a která bude hotová do konce roku. Životní koloběh 3D sochy je hezkým příkladem cirkulární ekonomiky. Tedy ukázkou společenské odpovědnosti vůči dalším generacím."
Digitální továrna jako součást České národní expozice
Kaleidoskop proto bude speciální součástí České národní expozice na letošním MSV. Z přípravy a výroby 3D objektu byl také pořízen časosběrný dokument, který bude možné na brněnském výstavišti zhlédnout. A socha se během veletrhu vydraží. Na aukci ve Hvězdárně Brno, která se uskuteční v úterý 8. října večer, nebude chybět ani autorka, studentka Ekin Ünlü z Technické univerzity v Turecku. Získané finanční prostředky pomohou s rozjezdem studentského start-upu, který se zabývá recyklací plastu v architektuře a realizuje výzkumné projekty v rámci cirkulární ekonomiky. Podpoří tak názorný příklad možnosti recyklace ve formě odpadního materiálu přetvořeného na umělecké dílo.
Průběh soutěže
Studentskou soutěž o nejlepší návrh 3D tištěné sochy z recyklovaného PET materiálu Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s Českým vysokým učením technickým v Praze a organizací PET-MAT vyhlásilo letos na jaře. Tématem byla ,,Digitální továrna". Vítězným návrhem se stal koncept Kaleidoskop od studentky Ekin Ünlü z Technické univerzity v Turecku. Zaujal tvarem a interaktivitou. Ekin se zajímá o nové technologie, ekologii a výzkum v architektuře. Od kolegyně se na konferenci dozvěděla, že v České republice existuje nezisková výzkumná společnost PETMAT, která působí při ČVUT a která studenty zapojuje do projektů využívání recyklovaného PET materiálu v architektuře, prostřednictvím 3D tisku a uměleckých děl. Přes program Erasmus si tak dohodla v PETMATu tříměsíční stáž, během které se dozvěděla o mezinárodní soutěži Digitální továrna. Samotná výroba sochy probíhala metodou sdíleného 3D tisku. Na zhotovení sochy, složené ze 152 dílů, se podílelo 43 3D tiskařů z celé ČR. Do inovativního projektu se tak prostřednictvím internetu zapojili lidé z celé republiky bez ohledu na věk, pohlaví i vzdělání.
Podpora moderních technologií
Soutěž Digitální továrna vznikla s cílem zvýšit povědomí o nových technologiích, podpořit technické vzdělávání, tvůrčí činnost studentů a pomoci rozvíjet digitalizaci, digitální vzdělávání a kreativní průmysl. V neposlední řadě jde také o to poukázat na nutnost udržitelného rozvoje a ochranu životního prostředí, tedy ekologii. Projekt rovněž propojuje výzkum recyklace plastů s výtvarným uměním, a to prostřednictvím sdíleného 3D tisku.
,,Podpora moderních technologií patří rovněž mezi prioritní témata budoucího víceletého finančního rámce Evropské komise na období 2021 - 2027. A to v programech Horizon Europe či Digital Europe," říká náměstek ministra průmyslu a obchodu pro digitalizaci a inovace Petr Očkoa dodává: ,,Moderní technologie a inovace se objevují také v souvislosti se stávajícím předsednictvím České republiky ve Visegrádské skupině, které potrvá do června příštího roku. Zde je digitální ekonomika jedním z hlavních témat." I při přípravě předsednictví České republiky v Radě Evropské unie, které bude aktuální ve druhé polovině roku 2022, jsou digitalizace a inovace v oblasti digitální agendy klíčovými tématy i s vědomím, že jejich význam ještě poroste.
Socha Kaleidoskop |
V digitálním světě se tvary mnoha předmětů každodenní potřeby začínají měnit. Pomocí 3D tisku je možné vyrobit jednodušeji i větší sochy složitých tvarů. Této duté a tajemné soše není možné porozumět zdálky a zvnějšku, její tajemství se ukrývá vevnitř. Stejně jako u kaleidoskopu bylo možné pozorovat roztodivné vzory, které se ve variacích opakovaly donekonečna. Světlo a čočky ,,recyklují" vložený design podobně, jako se recykluje fyzický materiál a stejně jako se v digitálním světě ,,recyklují" digitální procesy. Socha může být umístěna ve veřejném prostoru, kde průhledy v různých výškách umožňují nahlédnout do nitra Kaleidoskopu dospělým i dětem, kteří tak mohou být fascinováni vždy novým a unikátním pohledem. Digitální továrna jsou lidé, kteří jsou součástí obřího kaleidoskopu. |