Klimatická změna začíná už na našem talíři
Jídlo na našem talíři ovlivňuje nejen naše zdraví, ale i planetu. Věděli jste, že živočišná produkce tvoří až 23 % všech emisí[1]? V České republice například dokáže běžný člověk za rok zkonzumovat v průměru více než 80 kg masa[2] a jeho spotřeba se každoročně zvyšuje. Veggie značka Garden Gourmet proto vytvořila jedinečnou výzvu Staň se #planetarianem, díky které můžeš udělat něco pro sebe i pro životní prostředí. Jako planetarián obohatíš svůj jídelníček o lahodné a zdravé pokrmy a zároveň přispěješ ke snížení uhlíkové stopy.
Sníh v létě, rozsáhlé požáry lesů, záplavy a další přírodní katastrofy začínají i na našem talíři. Je známo, že nadměrná konzumace masa a mléčných výrobků se podepisují na lidech i přírodě. Značka Garden Gourmet proto prostřednictvím výzvy chce pomoci lidem přiblížit se ke zdravějšímu stravování a ekologičtějšímu životu.
Na to, že současný životní styl není nejlepší cestou pro zachování naší planety, poukazují i čísla. V České republice každoročně stoupá spotřeba masa. Kromě spotřeby masa je samotným problémem plýtvání jídla. Nemalý podíl na zatěžování planety má už samotné zpracování potravin. Při výrobě jednoho kilogramu hovězího masa je spotřebováno až 15 500 litrů vody. ,,Když se mluví o tom, co může každý udělat pro naši planetu, lidé si vybaví spíše šetřiče vody v domácnosti a plátěné tašky. Přitom výměna jednoho hovězího burgeru za rostlinný ušetří přibližně tolik vody, jako kdybyste se nesprchovali celé 2 měsíce. Čím méně živočišných potravin naše strava zahrnuje, tím je naše uhlíková stopa nižší. Výměna hlavního jídla za veganské je jednoduchý krok, který pomůže planetě a zvládne ho udělat opravdu každý, navíc, díky stále se rozšiřující nabídce chutných rostlinných alternativ, kromě planety takový planetarián potěší i své chuťové buňky," říká Martin Ranninger, předseda neziskové organizace Česká veganská společnost.
Značka Garden Gourmet staví na udržitelném způsobu přípravy jídel a stravování, a proto například při výrobě jejich Sensational Burger snižuje využití půdy na m2 o 80 % ve srovnání s klasickým hovězím burgerem[3]. "V Garden Gourmet víme, že neexistuje planeta B, a proto se při naší výrobě snažíme značně snížit dopad na přírodu. Například náš veganský Sensational burger má stejnou hovězí chuť jako klasický burger, ale uhlíková stopa je o 75 % nižší, což je výrazným krokem k uhlíkové neutralitě. Postupně pracujeme na tom, aby naše značka byla do roku 2022 uhlíkově neutrální," říká Zuzana Magálová, brand manažer značky Garden Gourmet.