Česko zaplavily na jaře pytlomaty
O posledním březnovém víkendu proběhla hlavní vlna dobrovolnických úklidů akce Ukliďme Česko, uklízelo se však v průběhu celého jara. Fenoménem se v letošním roce staly tzv. pytlomaty, kterých zřídili organizátoři úklidů hned několik stovek. Jarní úklidová kampaň vyvrcholila vyhlášením výsledků fotosoutěže o nejzajímavější pytlomat.
Naší přírodě (ale i městům a obcím) se o něco ulevilo díky desítkám tisíc dobrovolníků, kteří vyrazili uklízet nepořádek na 1765 místech po celé ČR. Jelikož většina akcí se konala v době přísných epidemiologických opatření, zřídili místní organizátoři úklidových akcí pytlomaty, u kterých si dobrovolníci mohli ,,bezkontaktně" vyzvednout potřebné pytle a rukavice. Uklízet pak vyráželi individuálně, či v rodinném kruhu. Celkem vzniklo několik stovek pytlomatů, z nichž některé byly opravdu velmi originální a zaujaly desítky tisíc fanoušků na sociálních sítích.
Vyvrcholením jarní úklidové sezóny byla již tradiční fotosoutěž fotografií z úklidových akcí. Letos v kategoriích Děti, Kuriozita a nově i Pytlomat. V hlasování veřejnosti zvítězil pytlomat mateřské školky z obce Val s více než tisicovkou získaných lajků, bylo to však těsné a řada dalších, se kterými si jejich autoři/ky opravdu vyhráli, by zasloužila ocenění také. Ostatně posuďte sami, víc jak třicítku nejzajímavějších pytlomatů naleznete na facebooku Ukliďme Česko.
" Přestože tento rok není ani pro akce typu Ukliďme Česko úplně jednoduchý, rozhodli jsme se jej jako Coca-Cola system podpořit. Spolupráce na tomto projektu podtrhuje, že cítíme plnou zodpovědnost za to, že odpadky, včetně plastových lahví, do přírody nepatří. Těší nás být zároveň partnerem fotografické soutěže v kategorii "Pytlomat" a podpořit tak radostnou tvořivost, která také k akci Ukliďme Česko patří," říká Veronika Němcová, ředitelka komunikace a udržitelnosti Coca-Cola ČR/SR.
Ani ostatní dvě kategorie letošní fotosoutěže však nezůstaly pozadu a celkem se sešlo bezmála 500 soutěžních příspěvků. Účastníci úklidů opět nalezli neobvyklé a kuriozní odpadky jako akvárium, šicí stroj, nebo dokonce granát. Aktuálně probíhá hlasování veřejnosti o nejzajímavější kuriozitu.
Příští velký úklid pak plánují organizátoři ze spolku Ukliďme Česko na třetí zářijový víkend (konkrétně sobotu 18. září), v rámci již 4. ročníku Celosvětového úklidového dne.
Hlavním partnerem akce Ukliďme Česko 2021 je Komerční banka, a.s.
Partnery akce jsou Systém Coca-Cola ČR a Coca-Cola HBC, ŠKODA AUTO a.s., EKO-KOM, a.s. a PENNY Market