Společenská odpovědnost - které projekty bodují u veřejnosti?
Pro vystoupení z konkurenční šedi, s komerčními zájmy i dobročinnými úmysly, zapojují se firmy napříč trhem do nejrůznějších partnerských projektů, sponzoringu a podpory dobré věci. Uplynulé období i tuto oblast poznamenalo. Mnohé sponzorované aktivity, činnosti a eventy byly zrušeny, posunuty na později nebo přesunuty do online prostředí. Situace se tím pozměnila, některé aktivity a oblasti podpory ustupují do pozadí, jiné naopak nabývají na významnosti a silněji ovlivňují vnímání spotřebitelů a jejich vztah ke značkám sponzorů / donátorů.
Sponzorování nejrůznějších aktivit si Češi nejvíce spontánně spojují se společnostmi Škoda a ČEZ. Zatímco Škoda je na prvním místě v oblasti sponzorování profesionálního i amatérského sportu a sportování obecně, ČEZ je nejčastěji zmiňovanou společností hned v pěti segmentech: při sponzoringu kulturních a společenských akcí, ochrany životního prostředí, v projektech na podporu vědy a vzdělání, v kategorii společenská zodpovědnost a podpora lokálních komunit, a také v segmentu charity. Aktivními ve sponzoringu jsou dle české veřejnosti dále významné sázkové společnosti v čele se společností Sazka, Plzeňský Prazdroj, O2 Telefónica, Česká spořitelna či E.ON. Celkem si respondenti v souvislosti s různými sponzorovanými aktivitami vybavili více než čtyři stovky společností a institucí angažujících se v této oblasti.
,,Mezi celkově nejsympatičtější objekty sponzoringu se řadí hned několik hokejových aktivit - Mistrovství světa, Česká hokejová reprezentace, Extraliga ledního hokeje či projekt Pojď hrát hokej. U veřejnosti bodují také projekty společenské zodpovědnosti, jako je například projekt Loono nebo Rákosníčkova hřiště, která vykazují vůbec nejlepší míru propojení s jejich sponzorem, společností Lidl", říká František Trunec, vedoucí projektu ,,Sponzoring v Česku 2021".
V obecnější rovině jsou kladně přijímány i další objekty podpory v oblasti sportu, a to především v těch sportovních odvětvích, v nichž jsme úspěšnější na mezinárodní scéně. Sympatickými jsou také akce na podporu životního prostředí a udržitelnosti (z konkrétních témat krom nejznámější akce Ukliďme Česko mj. boj proti plastovým odpadům, boj proti plýtvání potravinami a podpora lokálních producentů) či podpora zoologických zahrad a farmaparků.
V oblasti dobročinnosti jsou vedle velkých partnerských společností, které často zakládají vlastní nadační fondy, silněji v povědomí organizace činné v poskytování konkrétní podpory. Nejvyšší míru spontánní znalosti mezi nimi vykazují Člověk v tísni, Červený kříž, Charita Česká republika a nadace Dobrý anděl.
Lidé také rozlišují vhodnost sponzoringových aktivit podle oboru, ve kterém společnosti působí. ,,Zatímco od dodavatelů energií a stavebních / developerských společností se očekává, že by se měli primárně soustředit na životní prostředí a udržitelnost, obchodní řetězce a bankovní instituce a pojišťovny by měly napřít úsilí zejména v charitativních projektech a pomoci lidem v nouzi", dodává František Trunec.
Kontakt na dotazy ke studii:
František Trunec, INCOMIND, tel. 605 231 210, frantisek@incomind.cz
Přílohy
Které společnosti se podle Vás nejvíce angažují nejvíce v podpoře sportování a amatérského sportu?
- SPONTÁNNÍ ZNALOST výsledek v %
Zdroj: Sponzoring v Česku 2021, Incomind
Nejsympatičtější konkrétní aktivity v oblasti charity a společenské odpovědnosti
- OBLAST CHARITA, LIDÉ V NOUZI, ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ, SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST, VĚDA A VZDĚLÁNÍ, výsledek v %
Zdroj: Sponzoring v Česku 2021, Incomind
Parametry výzkumu Sponsoring v Česku 2021:
Reprezentativní spotřebitelský výzkum na vzorku 1500 respondentů ve věku 18-60 let provedený metodou CAWI (on-line dotazování) na přelomu května a června 2021.
Zdroj: https://incomind.cz/