ÚSTÍ NAD LABEM (ČIA) - Za ekonomicky pochybnou a především za ekologicky nezdůvodnitelnou považuje ekologické sdružení Arnika plánovanou výstavbu dvou vodních děl u Malého Března na Ústecku a Prostředního Žlebu v okrese Děčín. Žádost o přehodnocení záměru výstavby obou vodních děl předají ekologičtí aktivisté ministru dopravy Jaromíru Schlingovi 16. ledna v Ústí nad Labem u příležitosti výjezdního zasedání české vlády v severních Čechách. Výstavba dvou vodních děl má stát necelých sedm miliard korun. ČIA o tom dnes informoval předseda sdružení Arnika Vlastimil Karlík.
Ekologové nesouhlasí s výstavbou vodních děl na Labi
Statutární zástupce hejtmana Ústeckého kraje Jaroslav Foldyna (ČSSD) potvrdil, že dostavba vodních děl na dolním Labi bude vedle dostavby dálnice D 8 a rychlostních komunikací v severozápadních Čechách jedním z hlavním bodů programu jednání krajské samosprávy s vládou. S vyšším splavněním Labe počítá i návrh takzvaného Eurokoridoru sever-jih směrem z Horního Rakouska přes tři české kraje do Saska.
Ekologičtí aktivisté se sdružení Arnika zdůrazňují, že v poslední verzi dokumentace EIA z prosince 200 odborníci jednoznačně konstatují nepřijatelnost projektu výstavby vodních děl z hlediska ochrany přírody a výskytu vzácných ekosystémů v oblasti dolního Labe včetně bobra evropského. Podle Karlíka se zhoršení kvality labské vody a negativního vlivu vodních děl na lužní lesy a rybí populaci v Labi obává i saský ministr životního prostředí Steffen Flath. V sousedním Německu navíc údajně v posledních letech podíl říční labské dopravy neustále klesá, a proto je sedmimiliardová investice do výstavby vodních děl podle Karlíka ekonomicky neefektivní. Zákazníci prý dávají přednost časově rychlejší dopravě kamiony a po železnici, mění se struktura přepravovaných komodit. Faktor času je nyní v dopravě důležitější než cena. \"Pokud chceme zvýšil splavnost na Labi, měli by se rejdařské společnosti orientovat spíše na nákup modernějších nákladních lodí s ponorem do 90 centimetrů. Bylo by to efektivnější a k přírodě šetrnější než za miliardy stavět vodní díla kvůli dosažení téměř dvoumetrového ponoru pro současná plavidla,\" dodal Karlík.
Sdílet článek na sociálních sítích